İftar saatleri için geri sayım başladı. Oruç tutanların aklında iftar saati kaçta sorusu yer alırken, İmsakiye 2022 takvimi üzerinden iftar, sahur ve imsak vakitleri bilgileri daha önce belli olmuştu. İstanbul iftar vakti başta olmak üzere il il iftar saatleri sabah.com.tr'nin İmsakiye 2022 sayfasında yer alıyor. Ankara, İzmir, Bursa, Adana, Antalya, Konya iftar saati kaçta, iftar ne zaman ve ne kadar kaldı? İşte, sahur vakti, iftar saati ve imsak vakitleri…
Ramazan İmsakiyesi ile iftar saat kaçta ve sahur vakti ne zaman gibi sorularına yanıt bulabilirsiniz. Diyanet'in yayınladığı 30 günlük takvime göre il il iftar saatleri ve sahur saati belli oldu.
İşte, iftar saatleri ve sahur vakti;
Ramazan ayında 30 gün boyunca iftar vakti ve sahur vakti için İmsakiye 2022 sayfamızı takip edebilirsiniz. >> İftar Vakti < linkine="" tıklayarak="" yaşadığınız="" ilin="" akşam="" ezanı="" saatine="" ulaşabilirsiniz.="">> Sahur Vakti <>linkine tıklayarak ise sahur saati öğrenebilirsiniz.
3 Nisan Pazar:
Sahur Vakti: 05:23
İftar Vakti: 19:43
4 Nisan Pazartesi:
Sahur Vakti: 05:21
İftar Vakti: 19:44
3 Nisan Pazar:
Sahur Vakti: 05:10
İftar Vakti: 19:38
Diğer İller İçin >>> İmsakiye 2022 < linkine="" tıklayarak="" iftar="" ve="" sahur="" saatlerine="">
Peygamber Efendimiz'in döneminde güneşin doğuşuna ve batışına göre oruç vakitleri belirlenirdi. İftar vaktinde ufka bakılır, güneş battıysa oruç açılırdı. Günümüzde orucu akşam ezanı ile açtığımız için, iftar vakti ezanın okunmasını bekliyoruz. Şayet mecburi bir durum yoksa orucu açmak için ezanın bitmesini beklemek son derece önem teşkil etmektedir. Oruç sabrı öğreten bir ibadet olduğundan, tüm gün Allah rızası için sabretmiş bir kişinin ezan süresince de sabretmesi doğru olandır. Ancak kişi dayanamayacak durumdaysa ya da geçerli bir mazereti varsa ezanın bitmesini beklemeden oruç açılabilir.
İmsak vakti orucun başladığı vakti belirten zaman dilimidir. Sabah ezanının okunduğu bu vakit, gecenin sona erdiğini, günün başladığını gösterir. Bu nedenle sahurun ardından gelen sabah ezanıyla birlikte yeni gün başlayacağından, yeme içme işinin kesilmesi gerekir. Fakat ezan başladığında ağızda bir lokma yiyecek kaldıysa ya da kişi su içerken ezan okunmaya başladıysa bunu bitirmesinde bir sakınca yoktur.
Ancak günümüz şartlarında ezan saatleri ve imsak vakitleri önceden bilindiği için bu zamana denk getirmeyecek şekilde yeme içme işini ezandan önce bitirmek daha doğru olacaktır.
Oruç imsak vaktinde başlar, iftar vaktinde sona erer. İmsak ve iftar olarak adlandırılan vakitler aslında sabah ezanı ve akşam ezanı arasındaki zaman dilimidir. İmsak vakti yatsı ezanı vaktinin bittiğini, sabah ezanı vaktinin başladığını gösterir.
Sahur vakti, şafağın aydınlığı gecenin karanlığından ayırt edilinceye kadar, yani tan yeri ağarıncaya kadar olan süredir. İftar vakti ise güneşin tamamen battığı andır.
Oruçluyken banyo yapmak, abdest almak, diş fırçalamak, el ve yüz yıkamak, orucu bozmaz. Ancak buradaki en önemli nokta ağıza ve buruna alınan suyun içeri kaçmamasına dikkat etmektir. Ağız ve burna su kaçırmadan abdest almakta herhangi bir sakınca olmadığı gibi bilakis kişinin ibadetini daha huzurlu geçirmesini sağlar.
Orucu açarken tüketilecek besinlerle ilgili herhangi bir zaruriyet bulunmamaktadır. Ancak orucu hurmayla, suyla ya da sütle açmak sünnettir. Şayet bunlar yoksa zeytin, meyve, sebze gibi besinler tercih edilebilir. Ancak ekmek, çay, çorba gibi ateşte pişmiş yiyecek ve içeceklerle oruç açılmaması gerekir. Bu sağlık açısından da zararlı olacağından, sünnete ve hadislere uygun hareket etmek doğru olacaktır.
Bu konuyla ilgili bir hadis-i şerifin meali şöyledir:
(İftarı hurmayla açın, zira o berekettir. Şayet hurma bulamazsa suyla iftar edin, çünkü o temizleyicidir.) [İ. Mace]
Bu konudaki başka hadis-i şerifler de şu şekildedir;
(Peygamber efendimiz, taze hurmayla iftar ederdi. Taze hurma yoksa kuru hurmayla, o da yoksa suyla iftar ederdi.) [Tirmizî]
(Peygamber efendimiz iftarını sütle de açardı.) [Dâre Kutnî]
(Peygamber efendimiz, üç hurmayla veya ateş dokunmamış bir şeyle iftar ederdi.) [Ebu Ya'la]
Orucu bozan hallerden bazıları kazayı gerektirirken bazı durumlarda orucun kefareti gerekmektedir. Bilinçli olarak orucunu bozan kimse kefaretini ödemekle yükümlüdür. Diyanet İşleri Başkanlığı'nın açıklamasına göre oruçluyken kasıtlı yiyip içmek, cinsel münasebette bulunmak, sigara içmek gibi durumlarda orucun kefaretini ödemek gerekir.
Kefaret kelimesi sözlükte "örtmek, gizlemek ya da inkar etmek" manalarındaki kfr kökünden türetilmiştir. Bu kelime hataları ve günahları örtmek üzere yapılan oruç, sadaka, kurban gibi ibadetleri gerçekleştirmeyi ifade eder