Türk Hava Yolları (THY) İcra Komitesi ve Yönetim Kurulu Başkanı İlker Aycı, THY'nin, Türkiye ekonomisinin yaklaşık yüzde 2'sini temsil ettiğini, şirketin ülke ekonomisinin büyümesinde büyük rol sahibi olduğunu belirtti. Aycı, THY'nin filosuna 300. uçak olarak Airbus A330-300'ü dahil etmesi nedeniyle düzenlenen basın lansmanında, THY Genel Müdürü Temel Kotil'in, şirketin kurumsal hafızası olduğunu söyledi. Filolarına kattıkları 300'üncü uçağın THY'yi dünyada 13. büyük havayolu şirketi yaptığını aktaran Aycı, şirketin 1933 yılında 5 uçaklık bir filo ile kurulduğunu anımsattı. Aycı, THY'nin, Türkiye ekonomisinin yaklaşık yüzde 2'sini temsil ettiğini, şirketin ülke ekonomisinin büyümesinde büyük rol sahibi olduğunu vurguladı. Nereye yeni bir hat açılsa o bölge ile siyasi, ekonomik ve kültürel ilişkilerin geliştiğine dikkati çeken Aycı, ülkenin büyümesinde sivil havacılığın önemli bir görevi olduğunu, bu görevin yerine getirilmesinde THY'ye de görev düştüğünü ve bunun bilincinde olduklarını dile getirdi. Aycı, 'Biz hızlanırsak ekonomimiz de hızlanır, ekonomimiz hızlanırsa biz de hızlanırız' dedi Kendilerine düşenin, küresel fırsatları değerlendirmek ve küresel riskleri yönetmek olduğunun altını çizen Aycı, 'Bu risklerin üzerimizde herhangi bir negatif tezahürü olmaması için tedbir alıyoruz. Fırsatları değerlendireceğiz ama beraber büyüyeceğiz, birlikte büyüyeceğiz. Bugün bu uçak Airbus tarafından inşa edilmiş ama bu uçağın içine THY'nin ürettiği bazı ürünler girmiş durumda. Yani Türk havacılık ve uzay sanayisi artık gelişiyor ve büyüyor' diye konuştu. Yurt dışı uçuş noktaları 60'tan 258'e yükseldi' Birdal, önceden iki havayolu şirketiyle 2 noktadan sadece 26 noktaya ulaşılırken, bugün 7 havayolu şirketinin yurt sathında 55 farklı noktaya uçtuğunu, havacılığın imkanlarını halkın hizmetine sunduklarını söyledi. Bu tarihten 13 yıl önce yurt dışında 60 noktaya uçabilen uçakların bugün 258 farklı noktaya uçabilir hale geldiğinin altını çizen Birdal, bunun sonucunda da 2003 yılında toplam 34 milyon olan yolcu sayısının şu anda 182 milyona yaklaştığını dile getirdi. THY'nin 300'üncü uçağı: A330-300 CF6-80E1 motoruyla güçlendirilen A330-300'ün tüm konfigürasyonu ilk kez, Türkiye'de üretilen Turkish Cabin Interiors (TCI) yapımı kabin içi mutfak ve Turkish Seat Industries (TSI) yapımı ekonomi sınıfı koltukların kullanımıyla tasarlandı. Yeni uçaktan, milli havayolunun büyüme stratejisi doğrultusunda İstanbul çıkışlı, orta ve uzun menzilli uçuşlarda istifade edilecek. Airbus ve THY'nin 1984 yılında, ilk A310 teslimatı ile başlayan uzun soluklu ilişkisi ve stratejik ortaklığı, bugün 53'ü A330 ailesi uçağı olmak üzere, toplam 159 Airbus uçağının küresel taşıyıcıda hizmet vermesi ile güçlenerek sürüyor. Airbus, eko-verimli ve yeni nesil uçak ailesi sayesinde THY'nin büyüme stratejisi dahilinde yer alan ihtiyaçlarını karşılayacak uçak portföyüne sahip bulunuyor. Söz konusu büyüme stratejisi, Türk havacılık ve uzay sanayisi şirketlerinin Airbus ile uzun vadeli, endüstriyel iş birlikleri yapılmasına da olanak sağlıyor. A330 ailesi, şimdiye kadar 1600'ün üzerinde sipariş alan yolcu uçağı, kargo uçağı, VIP, askeri nakliye ve tanker uçağı gibi modellerden oluşuyor. 1200'ün üzerindeki A330 ailesi uçağı, dünya çapında 100'ün üzerinde operatöre hizmet veriyor. A330 ayrıca kendi sınıfında en iyi işletme maliyetleri ekonomisi ile dünyanın en verimli uçaklarından biri olma özelliğini taşıyor. Önümüzdeki yıllarda yapılması planlanan ürün geliştirme süreçleriyle A330 ailesi uçaklarının, dünyanın en verimli ve yetenekli geniş gövde uçakları arasında kalmaya devam edeceği de öngörülüyor. Yüzde 99,4 operasyonel güvenilirliğe sahip Airbus'ın başarılı geniş gövde ailesi A330, 250 ile 500 koltuk ve üzeri segmentinde; A330, A350 XWB ve A380 uçaklarından oluşuyor. Tüm dünyadaki en nadir uçaklardan biri de Airbus A300-600ST ya da en bilinen adıyla Beluga. Airbus'ın Beluga adıyla bilinen kargo uçağı A300-600ST, A300–600 modelinden geliştirildi. 'Beyaz Balina' anlamına gelen Beluga, kuyruk, kanatlar, gövde, iniş takımları gibi büyük parçaları, üretim hatlarından alıp son montaj hattına taşıyor. Eylül 1992'de yapımına başlanan uçak, tam 2 yıl sonra ilk uçuşunu gerçekleştirdi. Şu anda 5 adet Beluga, Airbus'ın uçak parçalarını taşımak için kullanılıyor. Kapasitesi 47 tonla sınırlandırılan Beluga ile özel yükler ve uzay istasyonlarının parçaları da taşınıyor. General Electric motorlarına sahip uçak, 56 metre uzunluğunda, 17 metre yüksekliğinde dev bir gövde hacmine sahip. 1400 metre küplük alanda 47 metre uzunluğundaki parçalar taşınabiliyor. Menzili 1660 kilometre olan uçak, imalat merkezleri arasında dolaşıyor. A300-600ST Beluga uçakları, ayda bir kez Ankara Akıncı Hava Üssü'ne iniyor. Burada TAI tesislerine giden uçağın gövde içine A400M parçaları yerleştiriliyor. Beluga Ankara'dan havalandıktan sonraki durağı ise Hamburg.