Cumartesi 13.07.2013

ERHAN ÖZMEN: İhracattaki artışımız devam edecek ama nasıl?

Hafta içinde ihracat rakamları açıklandı. Gaziantep'in performansı yine yüz güldürdü. Türkiye ilk altı ayda yüzde 2,5 artış sağlarken Gaziantep yüzde 12,2'lik bir artışa imza attı. Peki, bundan sonra ne olacak? Gaziantep artış trendine devam ederek 30 milyar dolarlık 2023 hedefine ulaşabilecek mi? Ulaşabilmesi için küresel gelişmeleri doğru okuyup istikrarlı ve zengin pazarlarla ticaret yapması lazım. Bakın Gaziantep'in en fazla ihracat yaptığı ülke Irak, üçüncü ülke ise ABD. AB ülkeleri ise Ortadoğu ülkelerinden sonra en fazla ihracat yaptığı ikinci bölge. Sürdürülebilir ve yüksek gelirli ticareti, ancak siyasi istikrarın var olduğu pazarlarla ve bu pazarlara hitap edecek katma değeri yüksek ürünlerle gerçekleştirebiliriz. Irak büyük bir pazar ama siyasi istikrarı ortada. Keza 2012 yılında yüzde 111'lik artış ile Gaziantep'in en fazla ihracat yaptığı 10 ülke arasına giren Mısır pazarı için tehlike çanları çalmaya başladı. Suriye deseniz şu an gümrük kapılarından yapılan faturalı ihracat yani bir anlamda bavul ticareti ve gümrük kapılarının muhaliflerin elinde olmasından dolayı büyük bir artış söz konusu ancak istikrarsızlık devam ediyor. Gelelim AB ve ABD'ye… Her ne kadar Türkiye'nin büyüme rakamları bu bölgelerin üzerinde olsa da, ekonomik kriz etkilerini sürdürüyor olsa da bu pazarlar büyük, zengin ve istikrarlı pazarlar. Gelin görün ki AB ile ABD'nin serbest ticaret anlaşması için görüşmelere başlaması bu pazarlar için de endişe yaratıyor. Gümrük birliği anlaşmasından dolayı Amerikan malları AB pazarı aracılığıyla Türkiye'ye gümrüksüz girerken, biz ABD pazarına gümrüklü mal satacağız. Pazarda rekabet imkânımız sıkıntıya girer. Üstelik ABD ile ithalatımız da artacak. Son günlerde ABD'nin AB diplomatlarını dinleme skandalı anlaşmayı zora sokmuş olsa da Türkiye olarak AB ile birlikte biz de ABD ile serbest ticaret anlaşması yapamazsak bu pazarlar da sıkıntılı. Sonuç olarak gerek Gaziantep gerekse ülke olarak yaptığımız ihracatı doğru pazar ve doğru ürünle sürdürülebilir kılmak zorundayız. Amaç, herhangi bir yola çıkmak değil, çıktığın herhangi bir yolda hedefine ulaşana dek her gün yeniden doğmaktır.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.