İşte Portre: Ali Özdoğan

â??Altınlı otelâ? olarak adını duyuran Calista'nın yatırımcısı Özdoğan Grup, 500 kişiye istihdam yaratacak olan Ankara'daki oteli 2011 başına yetiştirmek için çalışmaları hızlandırdı.

İŞ'TE İNSAN - 18.04.10
Feride CEM
feride.cem@sabah.com.tr

“Lüksü Ankara’ya taşıyacağız”

Özdoğan Grup’un Antalya Belek’te açtığı Calista Luxury Resort’un açılışı hayli ses getirmişti. Bunun nedeni, otelin birçok noktasında altın kullanılmış olmasıydı. Yatırım tutarı 150 milyon dolar olan otelde, geceliği 25 bin dolar olan villanın lavabosu ve çöp kovası bile altın kaplamaydı.
Ankara kökenli Özdoğan İnşaat’ın turizmdeki ilk yatırımı olan Calista özellikle lüks düşkünü Rus ve Kazak zenginleri hedef almıştı. Türkiye’nin güneşinden ve kumundan faydalanmak isteyen Rus Oligarklar için Calista önemli bir alternatif olmuştu.

Ancak global krizden ilk etkilenen grup zenginler olunca geçen yıl otelin müşteri kaybı yüzde 50’lere ulaştı. Yılların inşaat firması ve çiçeği burnunda turizm yatırımcısı Özdoğan Grup Yönetim Kurulu Üyesi Ali Özdoğan, krizlerde bu tür dalgalanmaların yaşanmasının kaçınılmaz olduğunu düşünüyor.
Müşteri sayılarındaki azalmaya rağmen kaliteden asla ödün vermediklerinin altını çizen Özdoğan, “Kriz olsa bile bu imajımıza zarar verecek her türlü davranıştan kaçınıyoruz” diyor.

Geçen yıl müşteri sayısında yaşanan daralmaya karşın Özdoğan, 2010 sezonu için umutlu. Rusların yanı sıra bu yıl Ortadoğulu dolar milyarderlerine yönelik yaptıkları tanıtımların karşılık bulacağını düşünüyor. Şu sıralar Ankara’daki otellerini açmak için gün sayan Ali Özdoğan’la turizm sektöründeki yatırımları üzerine konuştuk… 

İnşaat sektöründe faaliyet gösteren bir grup olarak turizme yaptığınız yatırımın hemen ardından krize yakalandınız. “Keşke bu yatırımı yapmasaydık” dediğiniz oluyor mu?
Bu grubumuzun ilk turizm yatırımı. Calista’nın temellerini atarken hedefimiz en iyiyi, en güzeli, en kaliteliyi yakalamaktı. Bunu da yaptığımızı düşünüyoruz. İlk açıldığımızda ciddi doluluk rakamlarına ulaştık. 2008 yılı da aslında iyiydi. Sonra da krizin etkisi hissedildi. Geçen yıl konaklamada yaklaşık yüzde 50 oranında düşüş oldu. Ciro olarak ciddi bir kayıp yaşadık. Buna rağmen “Keşke bu alana girmeseydik” demedik hiç. Bu sektörde kalıcı olmak istiyoruz. Turizmciliği yeni öğrenmemize rağmen kaliteden hiç ödün vermedik. Çünkü biz müşterinin kafasında kaliteli otel olarak yer edinmek istiyoruz.

2010 için beklentiniz nedir? Rezervasyonlar neyi gösteriyor?
Bizim segmentimizde erken rezervasyon pek olmuyor. Ancak turizmdeki olumlu gelişmelerden olumlu etkilediğimizi söyleyebilirim. Alt kategori oteller dolunca sıra bize geliyor. “Son dakika müşterisi” diye adlandırdığımız grup, bizim için çok önemli. Geçen seneye göre çok daha iyi olmasını bekliyoruz. Yüzde 52 - 55 civarında doluluk, bizim için ideal.

Calista’ya daha çok kimler geliyor?
Müşterilerimizin yüzde 55 - 60’ı Rus, Kazak, Ukraynalı; yüzde 30’u da Doğu Avrupa ülkelerinden; geri kalanı da Avrupa’dan. Özellikle odaklandığımız pazar Rusya.

Geceliği 25 bin dolar olan bir villanız var. Krizde de orayı tutan oldu mu?
Geçen yıl fazla olmadı, sadece birkaç kez tutuldu. Buraya genelde Ruslar ve Kazaklar ilgi gösteriyor. 

Araplar da lüksü sever, onlar ilgi göstermiyor mu?
Bu yıl onları da hedef kitlemiz olarak öne çıkardık. Araplar kalabalık aileler oldukları için villalarımız onlar için cazip olabilir.

Hedef kitleniz arasında yerli turist yok mu?
Aslında yerli turist, olmazsa olmaz bir kitle. Bunları otelimize çekecek çalışmalar yapıyoruz. Bu yıl cazip erken rezervasyon koşullarıyla yerli turistleri de otelimize çekecek çalışmalar yaptık. Bana göre müşterilerimizin yüzde 10’u yerli olmalı.

Ankara’da şehir otelciliğine yönelik bir yatırımınız var. O hangi aşamada?
Otelin kaba inşaatını tamamladık. Otelin işletimi konusunda Marriott ile anlaştık. Oteli 2011 Ocak’ta açmayı planlıyoruz. JW Marriott markasıyla açacağımız otel yine üst gelir grubuna yönelik otel olacak. Bu otel için de 150 milyon dolarlık yatırım yapacağız. 200 milyon dolarlık arsa bedeli ile birlikte yatırım tutarı 350 milyon doları bulacak.

Burada hedef kitleniz kim?
Ankara “bürokrat şehri” olarak bilinse de lüks segmentteki otel ihtiyacı artıyor. Otelimizde güvenlik üst seviyede olacak. Kurşungeçirmez camlı ve bombadan etkilenmeyen bir suitimiz olacak örneğin. Yani Obama gibi güvenliği en üst seviyede arayan devlet başkanları için önemli bir adres olacağız.

Bu yatırımla kaç kişiye istihdam sağlayacaksınız?
Antalya’da, sezonda 750 kişi istihdam ediyoruz. Burada minimum 500 kişi istihdam edilecek. Bu otelin istihdamını işletmeyi yapacak olan Marriott Grubu yürütecek.

“Sık iş değiştirenleri işe almam”

• 1975 Sivas İmranlı doğumlu olan Ali Özdoğan, Amerika’da işletme eğitimi aldı.

• 2002 yılından bu yana grubun çeşitli şirketlerinde tecrübe kazanan Özdoğan’ın gönlünde ağırlık kazanan taraf ise turizm olmuş.

• Son üç yıldır tatil yapamayan Özdoğan, “İş gezilerinde konakladığım otelleri incelemekten rahat edemiyorum. Tabakların, çatal-bıçakların bile markasına bakıyorum” diyor.

• Özdoğan Grup olarak binlerce kişiye istihdam sağladıklarını hatırlatan Özdoğan, işe alacakları bir kişinin CV’sinde ilk önce, daha önce çalıştığı yerlerde ne kadar kaldığına bakıyor: “Sık iş değiştirmiş olmayı doğru bulmuyorum!”

 

BİZE ULAŞIN