Geleceğin köprüsünden 90 saniyede geçtik

Geleceğin köprüsünden 90 saniyede geçtik

Körfez geçişini 150 dakikadan 6 dakikaya, Eskihisar-Topçular arasını ise 60 dakikadan 90 saniyeye indiren Osmangazi Köprüsü’nü ilk kez SABAH test etti. Yapımında toplam 4 bin 579 personelin görev yaptığı köprünün Ramazan Bayramı’nda kullanıma açılması hedefleniyor

İstanbul-İzmir arasını 3.5 saate indirecek olan Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu'ndaki Osmangazi Köprüsü'nde çalışmalar tam gaz yürütülüyor. Yıllarca otomobilleriyle İstanbul'dan Yalova'ya, oradan da tatil yörelerine gitmek için çile çeken vatandaşlar için işkence haline dönen Eskihisar-Topçular arasındaki geçiş işkencesi Osmangazi Köprüsü'yle son bulmuş durumda. Topçular-Eskihisar arasındaki kuyruğa takılmak istemeyenler ise daha büyük bir işkence çekiyordu. Körfez'i yaklaşık 2.5-3 saatte dolaşıp ancak Yalova'ya gelebiliyordu. Foto muhabirimiz İlhami Yıldırım ile birlikte bölgeye giderken, 'Az kuyruk olsun, hızlı geçelim' sohbetini son kez yaptık. Böylesine tarihi bir ana tanıklık etmek, Türkiye'nin gurur projesinden ilk geçecek olmak yıllarca bu mesleği yapmış biri olarak beni heyecanlandırıyordu açıkçası. İlhami'ye sık sık, "Şu açıdan mutlaka çekelim. Köprünün ortasında duralım" şeklinde talimatlar yağdırıyordum. İşinin ehli İlhami de beni dinliyordu. Haber heyecanıma verip, "Tamam ağabey" deyiveriyordu. Sonunda köprüye ulaştık. İşçiler her yerde adeta karınca misali çalışıyor. Uzun yıllar birlikte çalıştıkları için dostluklar oluşmuş aralarında. Japon mühendisler Türkçe öğrenmiş. Köprü'nün girişinde karşılaştığımız bir mühendis bize, "Hoşgeldiniz" diyor. Bir başkası, "Hayırlı Ramazanlar". Türkiye'nin her yerinden işçi, mühendis ve teknik eleman mevcut. Görevlilerden bilgi aldıktan sonra, "Hadi bismillah" deyip direksiyona geçiyorum. Köprünün Yalova tarafını gören hakim tepesinden karşıya bakıyorum. Birçok defa ya Topçular-Eskihisar geçişi sırasında kuyruktan kaçmak için Körfez'i dolaştığım dönemler geliyor aklıma. Hepsinde büyük sıkıntılar, eziyetler çekiyordum. Böylesine karmaşık düşüncelerle önce Körfez'i dolaştığımızda 2.5-3 saatte geçeceğimiz mesafenin kaç dakikaya indiğini test ettik. 30 Haziran'da tamamlanarak, bayramda trafiğe açılması beklenen tarihi köprüden geçişi ilk test etmemin heyecanı, gururu ve habercilik başarısı vardı.

90 SANİYEDE KARŞIYA GEÇTİK
Osmangazi Köprüsü'nden geçme fikrini Kosifler Oto'nun sahibi ve aynı zamanda Fenerbahçe Spor Kulübü'nün de yöneticisi olan Selim Kosif'e söyledim. Tahsis ettiği araba ile tarihi köprüden geçtik. Köprü üzerinde 700 işçi gece gündüz karınca gibi çalışıyor. Bir an önce test yapıp, bu tarihi ana tanıklık etmek istiyordum. 150 dakikada dolaşarak ancak ulaşabildiğimiz Yalova'ya 6 dakikada ulaştık. Yanımızdaki görevlilere, "Saatte bir yanlışlık olmasın" diye tekrar soruyorum. Görevliler ve İlhami benim bu ısrarıma, "İsterseniz bir daha geçelim" teklifinde bulundular. Bu sefer Yalova tarafından İstanbul'a geçmeyi test ettik. "Mucize bu olmalı" dedim. Sıra Eskihisar-Topçular arasındaki mesafeye geldi. Topçular-Eskihisar testi ise yeni bir mucizenin adıydı. Gemi yolculuğuyla yaklaşık 60 dakikada tamamlanan mesafeyi 90 saniyede tamamladık. Bu inanılmaz bir konfor ve rahatlık. Yılda yaklaşık 1 milyar TL tasarruf sağlayacak bu geçişle birlikte Türk ekonomisine de büyük katkı sağlamış olacak Osmangazi Köprüsü.

14 YILDA YAPILAMAYANI 2 YILDA YAPTILAR
Meslek hayatımda zaman zaman haberini de yaptığım Bolu Tüneli en az 10 hükümet eskitmiştir. Tamamlanması, 'Yılan hikayesine dönen' Bolu Tüneli aklımdaydı. Görevliler, "Tünellerimizi mutlaka görmelisiniz" teklifinde bulununca Yalova tarafında bulunan üç ayrı tüneli de görme fırsatımız oldu. Osmangazi Köprüsü ve bağlantı yollarında tarihi ilklere imza atıldığını bizzat yerinde gördüm. Örneğin 3 kilometrelik Bolu Tüneli 14 yılda tamamlanırken, Orhangazi, Selçukgazi ve Belkahve tünellerinin toplam uzunluğu 6 bin 500 metre. Bu üç tünelin tamamlanma süresi ise 2 yıl 4 ay. Türkiye'de bulunan tüm otoyallarda en uzun tünel olma özelliğine sahip Orhangazi Tüneli'nin tek başına uzunluğu ise 3 bin 590 metre.

25 BİN VATANDAŞLA GÖRÜŞÜLDÜ
Osmangazi Köprüsü'nün temeli 28 Ekim 2010 tarihinde atıldı. Bu büyük projede çalışmalarda sona yaklaşıldı. Bölgedeki fay hatları ve deprem riski sebebiyle sismik çalışmaları tüm detaylarıyla gözden geçirildi. Köprü ve çevre yolların geçeceği güzergahlarla ilgili kamulaştırmalar için 25 bin vatandaşla görüşülürken, bu görüşmelerin yüzde 84'ü tamamlandı. Köprü ile birlikte Altınova ile Gemlik arasındaki otoyol da açıldı. Altınova-Yalova-Gemlik arasındaki mevcut devlet yolu 47 kilometre olurken, Altınova ile Gemlik arasındaki 40 kilometrelik otoyol kesiminin trafiğe açılması ile mesafe 7 kilometre kısalacak. 50 dakika süren ulaşım 20 dakikaya düşerken, Yalova ve Orhangazi'deki şehir iç trafiği de rahatlamış olacak. Çalışmalarda hedef, yıl sonuna kadar toplam 433 kilometrelik projenin 120 kilometresini Bursa'ya kadar uzatarak İstanbul-Bursa arasını hizmete açmak. Bursa'dan sonraki İzmir'e kadar olan aksta da çalışmalar büyük bir süratle yapılıyor. Projenin bitirilme tarihi 2020. Ancak bakanlık ve karayolları yetkilileri bu sürenin 2018'de tamamlanacağından umutlu.

433 KİLOMETRE YOL
Yap-İşlet-Devret modeliyle ihaleye çıkan Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu projesini, yapım ve işletme için 22 yıl 4 ay teklif veren Nurol, Özaltın, Makyol, Astaldi, Yüksel ve Göçay Otoyol A.Ş. kazanmıştı. Dönemin Başbakanı Recep Tayyip Erdoğan'ın katılımıyla temelleri atılmıştı. Çalışmaları büyük bir hızla sürdürülen proje kapsamında 31 adet viyadük, 2 adet tünel, 199 adet köprü, 21 adet gişe alanı, 8 adet bakım işletme merkezi, 7 adet servis alanı, 7 adet park alanı olacak. Çalışmalar tamamlandığında Gebze- İzmit aksında bulunan yoğun trafik yükü de yüzde 30 azalmış olacak.

GÜZERGAH NASIL?
Projenin başlangıç noktası Gebze olup, yapılacak otoyol Dilovası ile Hersek Burnu arasındaki İzmit Körfezi'ni 3 kilometrelik asma köprü ve her iki taraftaki viyadükleri geçerek Orhangazi ve Gemlik yakınlarından devam edip Ovaakça kavşağı ile Bursa Çevre yoluna bağlanacak. Yeni otoyol, mevcut Bursa çevre yolundan sonra Bursa-Karacabey ayrımı kavşağından yeniden başlayarak Susurluk'un kuzeyinden geçerek Balıkesir'e ulaşacak. Devamında Balıkesir'in batısından güneye yönelen otoyol Savaştepe, Soma, Kırkağaç ilçelerinin yakınlarından geçerek Turgutlu yakınlarında batıya, İzmir-Uşak devlet yoluna paralel ilerleyecek ve İzmir Çevreyolu üzerindeki Anadolu Lisesi Kavşağı'na bağlanacak.

GEÇİŞ NE KADAR?
Yapım çalışmaları tamamlanan 252 metre kule yüksekliği, 35.93 metre tabliye genişliğine sahip 1550 metre orta açıklığı ve toplam 2682 metre boyu ile dünyanın en büyük orta açıklıklı asma köprüleri arasında 4. sırada yer alan Osmangazi Köprüsü çalışmaları büyük bir titizlikle yürütülüyor. Türkiye'nin yüz akı projelerden biri olan Osmangazi Köprüsü, bölge ekonomisine de büyük bir canlılık ve hareketlilik getirecek. Bölgede ticari hayatın can damarı olarak nitelindirilen köprü inşaatının tamamlanmasıyla birlikte Gebze'den, Yalova'ya oradan Bursa ve İzmir'e kadar olan aks üzerindeki yerleşim alanlarında ekonomik anlamda büyük bir hareketlilik olması bekleniyor. 30 Haziran'da tamamlanacak olan köprünün Ramazan Bayramı'nda açılması hedefleniyor. Köprüden geçiş ücretinin ise KDV dahil yaklaşık 120 TL olması planlanıyor.

DÜNYA DÖRDÜNCÜSÜ AVRUPA İKİNCİSİ
Köprü orta açıklığı: 1550 metre
Köprü kuleleri ile kara arasındaki mesafe: 566'şar metre
Asma köprünün karadan karaya uzunluğu: 2 bin 682 metre
Kulelerin deniz yüzeyinden yüksekliği: 252 metre
Kulelerin deniz altında kalan kısmı: Birincisi 40,8, ikincisi 34,1 metre
Kulelerin oturtulduğu kesonlardaki çelik kazık sayısı: 204
Köprünün orta açıklığında denizden yüksekliği: 64 metre
İki kule arasında gemilerin kullanacağı alanın genişliği: 1000 metre
Köprü kablolarının çapı: 80 cm
Köprüde kullanılan çelik ağırlık: 71 bin ton
BİZE ULAŞIN