'Ucuz bilet vurgunu' paniği

Dış hat biletlerini maliyetinin %25 altında satan bazı acenteler sıkıntıya girince sektörü de zora soktu.16 firmada inceleme sürerken bir şirketin 1.8 milyar TL borçla temerrüde düştüğü iddia edildi

Aardı ardına iflas eden seyahat acentelerinin ardından turizmde şimdi de ucuz bilet paniği başladı. Yurtdışı bileti satışı yapan bazı seyahat acenteleri değerinin çok altında sattıkları biletler nedeniyle zor durumu düşmesi sektörde alarma neden oldu. Büyük seyahat acentelerinin alt acentesi olarak çalışan bazı kuruluşların, değerinin yüzde 25 altında sattıkları biletlerle kendilerinin temerrüte düşürdüğü sonra da büyük acenteleri de zor duruma düşürdükleri öğrenildi.

SATIŞ HIZI 4 KAT ARTTI

Turizmdegazetesi.com'un haberine göre 16 küçük acente bu kapsamda inceleme altına alınırken İnfiniti acentesinin büyük acentelere 1.8 milyon TL borçla temerrüde düştüğü iddia edildi. Olay, yurtdışı uçak bileti satan acentelerin yaptıkları satışları anında izleme olanağı sağlayan BSP denilen sistemden bazı acentelerin kısa sürede satış hızlarını dörte katlaması sonucu ortaya çıktı. Olay yurtdışı bileti satan acentelerin alt acenteler ile yaptıkları anlaşmalardan dolayı ortaya çıkıyor. Büyük acenteleri de zor duruma sokan sistem şu şekilde işliyor: Yurtdışı biletleri sadece IATA (Uluslararası Havayolları Birliği)yetkilisi olan ana acenteler vasıtasıyla satılıyor. Ancak bunun yanı sıra IATA acenteleri yurtdışı bilet satış yetkisi bulunmayan alt acentelere biletlerinin bir kısmını vererek satış yaptırabiliyor. Bu şekilde de ortaya çıkan kâr bölüşülüyor. Ancak bazı kötü niyetli alt acenteler gerçekte olmayan değerinin yüzde 25 altında fiyatlarla piyasadan kısa sürede çok hızlı bir satış yapıyor. Daha sonra ise ana acenteye ödemeleri yapmakta güçlük çekerek iflasa sürükleniyor. Böylece IATA yetkilisi olan büyük acenteleri de zor duruma düşürüyor. Sitenin haberinde bu yolla kısa sürede piyasadan yüklü miktarda para toplayanların temerrüte düştüğü ancak sisteme göre mağdur görünen firmaların amacına ulaştığına dikkat çekiliyor. Bu arada adı açıklanmayan şirketlerin sektördeki büyük seyahat acentelerin alt acentesi olarak çalışması da daha büyük bir tehlikeye işaret ediyor.

BİLET BAŞINA TEMİNAT

Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği (TÜRSAB) IATA Komitesi Başkanı Muammer Güner, olay IATA acentesi şirketler ile onlar için çalıyan alt acenteler arasındaki iş ilişkisinden kaynaklanıyor. Bizim tavsiyemiz IATA acenteleri alt acentelerle anlaşırken sattığı bilet karşılığında banka teminat mektubu gibi yollarla kendilerini garanti altına alsınlar. Bu sitemlerde iki şirket arasında bir garanti olmuyor. Bu nedenle de alt acente battığında büyük acenteyi de zora düşürüyor" dedi. Güner ayrıca yurtdışı uçak bileti satın alan tüketicileri de bilet aldığı acenteye dikkat etmesi konusunda uyararak "IATA logosu bulunan acentelerden bilet satın almalarını öneriyoruz" dedi. Güner ayrıca, büyük acentelerin herkese alt acentelik vermemesi gerektiğini de vurguladı.

BİLETİNİ ALAMAYAN DA OLDU
Bazı acentelerin izlediği bu yöntemler tüketicileri de zor duruma düşürüyor. IATA yetkili acentelerinden alınan biletler farantde sunulduğundan bir sorun çıkmazken IATA yetkisi olmayan bazı alt acentelerde problem çıkabiliyor. Yılmaz biletini satın almasına rağmen acentenin ödeme yapmamasından dolayı bileti kesilmeyen ve zor durumda kalan müşteriler de olduğunu belirtiyor.

DÜŞÜK KOMİSYONLAR ACENTELERİ YANLIŞ YOLLARA SAPTIRIYOR
ATA Seyahat Acenteleri Derneği Başkanı Selma Yılmaz ise sektöre daha önce de benzer durumlarla karşılaşmıştı. Asya Tur olayı buna örnekti. Onlardan sonraki en büyük vurgun ise bu. Miktar çok büyük" dedi. Yılmaz, ayrıca bu durum seyahat acentelerinin gelirlerinin çok düşük olmasından kaynaklandığını söyleyerek "Acentelerin sattığı biletten aldığı komisyon 10 TL. Acente masrafı çıkaramayınca bazıları böyle yanlış yollara başvuruyor" dedi.

BİZE ULAŞIN