EMRE AKÖZ

Hacivat mısınız, Karagöz mü?

Dün İstanbul Conrad Oteli'nde, pazarlama iletişimi dergisi MediaCat'in düzenlediği bir konferans yapıldı. Etkinliğin başlığı dahi ilginçti: ' Warketing'. Yani ' pazarlama' yerine ' savaşlama'.
Bu terim elbette boşuna ortaya atılmadı. Küresel bir 'ekonomi savaşı' sürmekte. Şirketler ve devletler daha fazla kazanmak, kârlarınırefah düzeylerini artırmak için mücadele ediyor.
Konferansta Guy Kawasaki ve ChinNing Chu gibi dünyaca ünlü pazarlama guruları konuşmalar yaptı. İşim olduğu için ben sadece Türkiye'nin en ünlü reklamcılarından Serdar Erener'in ' <ı>Türk <ı>Aklı' başlıklı konuşmasını izledim.
Erener çeşitli şirketlerin pazarlama, reklam, iletişim bölümlerinden gelen 550 kadar izleyiciye önce iki slayt gösterdi. Bunların birinde 'göz' diğerinde 'kulak' vardı. Ve sordu: ' <ı>Sizce <ı>iletişimde <ı>en <ı>önemli <ı>organımız <ı>hangisi: <ı>Göz <ı>mü, <ı>kulak <ı>mı?' Erener pazarlama iletişiminde en önemli organın kulak olduğunu düşünüyor ve bunu veciz bir biçimde şöyle ifade ediyor: " Türkler kulaklarıyla yaşar. " Ardından bir soru daha: 'Beyin mi, kalp mi?' (Beyinden kasıt mantık, akıl; kalpten kasıt ise elbette duygular.) Buradan hareketle vardığı sonuç ise şuydu: "Türkler kalpleriyle düşünür. " Bu tip sözler ilk bakışta insana ' <ı>yaratıcı <ı>reklamcının <ı>çarpıcı <ı>lafları' gibi gelebilir. Ama öyle değil: Nörologlar insanların " <ı>düşünme, <ı>hislenme, <ı>karar <ı>verme " süreçleri üzerinde çalışıyor. Vardıkları sonuçlar ilginç. Mesela eskiden ' Descartes'çı bir anlayışla " <ı>Duygular <ı>aklı <ı>karıştırır " diye düşünülürdü. Bunun yerini artık "Duygular akla yön verir" fikri alıyor.
Konferansa katılanlar en çok ' Karagöz-Hacivat' ayrımından hoşlandı. Karagözler yani ' <ı>geleneksel-bıyıklı' Türkler. Hacivatlar ise ' <ı>Batılı <ı>olmaya-görünmeye' çalışanlar. Erener en başarılı reklamların bu iki tipi kıvamında harmanlayanlar olduğunu söylüyor. Bir de tavsiyesi var: " İçinizdeki Karagöz'ü keşfedin. " Bunu elbette boşuna söylemedi. Çünkü konferansa katılanların tamamı Hacivatlardan oluşuyordu!

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.