Türkiye'nin rengi: Sarıya çalan kırmızı
Bazı ülkelerin kültürü (yani insanların düşünüş ve davranış biçimleri) bizimkine benzer.
Bazılarınki ise çok farklıdır. Peki, bu yakınlığı ve uzaklığı nasıl sınıflamalı?
Britanyalı dil bilimci ve kültür araştırmacısı Richard Donald Lewis'in bir modeli var. Dünya kültürlerini sınıflayan Lewis Modeli, sadece entelektüel bir çaba değil, pratikte de kullanılıyor. Coca Cola, Unilever, Gazprom gibi büyük şirketler ondan yararlanıyor.
Aslında Lewis'in modeli çok basit. Önce kültürleri üçe ayırıyor: Tek-yönlü davrananlar, Çok-yönlüler ve Tepkisel olanlar.
Lewis modeli daha da kolaylaştırarak üç farklı kültürü, üç farklı renkle anlatıyor: Tek-yönlü Maviler, Çok-yönlü Kırmızılar ve Tepkisel Sarılar...
Olgular, hislerden önce gelir... Sonucu önemserler... İş takvimine bağlıdırlar... Yazıya dökülmüş olanı önemserler...
Beden dilleri kontrollüdür...
Büyük plana bakarlar, ayrıntıları önemsemezler... Duygusal tepki verirler... İnsana odaklanırlar...
Hisler, olgulardan önce gelir... İlişkilere yoğunlaşırlar...
Takvimden saparlar; bir ileri giderler, bir geri kalırlar... Lafları önemserler... Beden dilleri kontrolsüzdür...
İtiraz etmezler...
Aşırı derecede insan odaklıdırlar...
Söylenen her şeyi bir taahhüt, bir vaat olarak algılarlar...
Uyuma önem verirler...
Yüz yüze ilişkiyi önemserler...
Beden dilleri hesaplıdır, hatta kurnazcadır...
Türkiye'nin yeri
Bu özellikler elbette ideal durumu anlatıyor. Gerçek dünyada ise ülkeler bu renklerin (yani bu kültürlerin) kah merkezinde, kah arasında konumlanıyor.
Şöyle:
Arap ülkeleri... Türkiye, Bulgaristan, İran... Ardından gelenler: Hindistan... Malezya...
Kore ve Tayland... Çin.
İsveç... Finlandiya... Kanada...
Singapur... Tayvan...
Japonya... Ve tam sarıda yine Vietnam...
Sonuç... Türkiye'ye gelmek isteyen yabancı yatırımcıya Lewis şöyle diyecektir: "Türkleri sürekli pohpohla; sakın eleştirme...
İşini en tepedeki adamla hallet..."
Modeldeki eksiği ben tamamlayayım mı? "Erkeklerle bol bol sarılıp öpüş; kadınlarda temkinli ol..."
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.