SERDAR KARAGÖZ

Siber savaş dönemi

Coca-Cola'nın formülü, Apple'ın planlama aşamasındaki ürünleri, Microsoft'un en gizli kodları, Amerikan savaş uçaklarının paylaşılmayan gizli teknolojileri, ABD'nin ulusal güvenlik sırları ve benzeri pek çok şey Çinli hackerların hedefinde.
ABD ve Çin arasında başlayan "siber gerilim" geçtiğimiz haftaya damgasını vurdu. Amerika'nın en büyük şirketlerine siber güvenlik hizmeti veren Mandiant isimli şirket, Çin ordusu kaynaklı bir hacker grubunun Amerikan kurumlarına ve şirketlerine siber saldırılar düzenlediğini açıkladı.
Çin resmi makamları bu suçlamayı kabul etmese de Pentagon kaynakları Çin'den Amerika'yı hedef alan saldırıları ve Mandiant'ın raporunun doğruluğunu teyit ettiler. Başkan Obama, Amerikan kongresini biran önce yabancı devletlerin siber saldırılarına karşı yasal düzenleme yapmaya çağırdı. Obama'ya göre son dönemde artan siber saldırılar hem Amerikan ekonomisini hem de ulusal güvenliği tehdit ediyor. Obama; "önlem alınmazsa bedeli ağır olur", diyor.
Mandiant'ın raporuna göre saldırılar şu ana kadar 115 Amerikan şirketini, birçok kamu kurumunu ve bazı düşünce kuruluşlarını hedef aldı. Saldırılar bazen bir ticari sırrı bazen devletin çok özel bir bilgisini bazen de kapalı kapılar ardında hazırlanan sadece belli bilgisayarlarda depolanan siyasi projeleri ele geçirmek üzere yapılıyor.
Mandiant'ın raporu savunma bütçesinde kesintiye giden ABD kongresine mesaj niteliği taşıyor. Rapor Amerika'da gündemi belirledi. Bu gündem sayesinde Amerika'nın Siber savunmaya daha fazla yatırım yapması için zemin de oluşturulmuş oldu. ABD kongresi siber alandaki faaliyetler için kesenin ağzını açacak. Dolayısıyla ABD hem siber savunma hem de siber saldırı sistemlerini daha büyük bir bütçe ile geliştirecek.
Bu alana yapılacak yatırımlar eski savaş mantığını tamamen değiştirecek. Yakın gelecekte düşman devletler birbirlerinin askeri sistemlerini konvansiyonel savaş araçları kullanmadan çökertmeye çalışacak. Yeni bir füze yapmak için harcanan zaman ve para yabancı bir devletin İHA'sının kontrolünü ele geçirmek için harcanacak. Siber savunmaya yatırım yapıldıkça eş zamanlı olarak siber saldırılar da daha karmaşık bir hal alacak. Siber çatışmalar büyüdükçe "siber savunma" lobisi güçlenecek.
Siber savunma ekonomisi büyüyor

2013 yılında küresel siber güvenlik şirketlerinin toplam cirosunun 70 milyar dolar olması bekleniyor. 2018'de ise 120 milyar dolarlık bir pazar oluşacak. Müşterilerin en yoğun olduğu yer ABD. Toplam siber güvenlik firmalarının cirosunun %40'ı ABD sınırları içerisindeki faaliyetlerden kaynaklanıyor. ABD'yi Batı Avrupa izliyor.

Devletlerin güvenlik ihtiyaçlarının yanısıra şirketlerin ticari bilgilerini koruma ihtiyaçları siber savunma pazarını daha da büyütecek. Siber güvenlik firmaları dünyadaki pek çok şirkete "ortam kötü sizi koruyalım"teklifi/mesajı ile gidecek. Oluşturulan algı neticesinde şirketler siber güvenlik firmalarına muhtaç hale gelecek. Artık güvenlik denilince ilk olarak üniformalı, eli silahlı, atletik yapılı güvenlik personelleri akla gelmeyecek. Onların yerini yüzbinlerce dolarlık sözleşmeleri olan "siber koruyucular" alacak...


@serdarkaragoz

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.