SERDAR KARAGÖZ

E-Ticarette Amazon-Walmart kapışması

Kapitalist sistemin sembollerinden Wallmart'ın yıllık cirosu bir çok ülkenin Gayri Safi Milli Hasılasını geçiyor. 2012 cirosu 447 milyar dolar yani yaklaşık 160 ülkenin ekonomisinden daha fazla. Ciro büyüklüğünün yanında birçok sektörde de Walmart'ın belirleyici rolü var. Fakat bu kurulu düzen internetin günlük yaşamda daha fazla kullanılması ile bozulmaya başladı. İnternet, medya alanında faliyet gösteren şirketlerin kurulu düzenini nasıl temelden sarstıysa perakendecileri de benzer bir süreç bekliyor. İnternetten satışlar hızla yükseliyor. ABD Ticaret Bakanlığı'nın 2012 yılı verilerine göre E-Ticaretin ABD'deki hacmi 226 milyar dolar seviyesine geldi. Her yıl ortalama %15 büyümesi beklenen elektronik ticaret pazarı, eski usül perakendecileri zorluyor.
Walmart bu yeni düzeni 2012 yılı itibariyle ciddiye almaya başladı. Çoğu Hindistanlı olmak üzere 300'den fazla yazılımcı ile anlaşan Walmart, milyonlarca dolar harcayarak internet satış sistemini yeniledi. Yapılan yatırımlar ile Walmart E-ticarette de rekabetçi bir pozisyon alacağının sinyallerini verdi. Fakat Walmart'ın bu pazarda işi kolay değil. 2012'de elektronik ortamda sadece 9 milyar dolarlık satış yapan Dev perakende zincirinin karşısında sistemini kurmuş, marka ve güven algısını oturtmuş Amazon var. 61.2 milyar dolar cirosu ile ABD E-Ticaret pazarının yüzde 26'sını tek başına elinde tutan Amazon, cirosunu sürekli arttırıyor. 2012 yılında cirosunu % 27 arttıran Amazon'un 2016 yılı ciro hedefi 145 milyar dolar.
Dağıtım stratejileri ve yeni imkanlar
Amazon, ABD çapında açtığı dağıtım merkezlerine yüksek teknoloji robot sistemler eklemleyerek hızlı ve personelsiz bir işleyiş kurmuş durumda. Yani internetten aldığınız bir ürün hiç bir personelin eli değmeden raftan alınıyor, hacmine göre kutulanıyor ve adresinize yollanıyor. Amazon ayrıca RadioShack, Staples ve 7-Eleven gibi firmalar ile işbirliği yaparak yeni bir dağıtım modeli de kurmuş durumda. Bu dükkanların içinde Amazon'a ait "dijital kilitli dolaplar" var. Amazon böylelikle ürünlerini kendi dağıtım sistemi ile daha kısa zamanda ve ucuza tüketiciye ulaştırabiliyor.
Amazon'un pazardaki bu stratejisine cevap olarak Walmart da geçtiğimiz hafta aynı sistemi farklı firmalar üzerinden uygulamaya koyacağını duyurdu. Walmart'ın üzerinde çalıştığı bir başka strateji de "komşunun paketini götür" uygulaması. Mağazadan alışveriş yapan tüketicilere "adresinize çok yakın bir noktaya bu paketi götürmek ve karşılığını almak ister misiniz?" şeklinde bir teklif yapılacak. Proje aşamasındaki bu uygulama ile Walmart ürün dağıtımında maliyetleri azaltmak ve hızı arttırmak istiyor.
ABD'de "yakın gelecekte gazeteler olmayacak" diyenlere "yakın gelecekte elinizde sepetle dolaşacağınız marketler olmayacak" diyenler şimdiden eklendi.
Rekabet yeni fikirler getiriyor
Elektronik ticaret beraberinde yeni ticari fikirler de getiriyor. E ticarettin dağıtım ayağında işe yarayacak, sokaklarda ve merkezi noktalarda sabit duracak "bilgisayar destekli kilitli dolap sistemi" olan "Buffer Box" bunlardan biri. E-Ticaretin getirdiği fırsatları takip eden üniversite öğrencileri tarafından kurulan "Buffer Box", 25 milyon dolara Google tarafından satın alındı. Elektronik ticaret hızla büyürken burada oluşan yeni fırsatları müteşebislerin not etmesinde fayda var.


@serdarkaragoz

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.