ŞELALE KADAK ŞELALE KADAK

Bir Türk markasının Alman pazarında büyüme hikâyesi

Köln'de dolaşırken Almanya'nın Migros'u sayabileceğim Rewe isimli süpermarketten içeri giriyoruz ve Türkiye'nin 100 yılı aşan üretimiyle en köklü markaları arasında yer alan Uludağ maden sularını ve gazozlarını marketin en göze çarpan yerinde sergilenirken buluyoruz. Doğrusu Türkiye ile Almanya arasındaki siyasi ilişkiler ne kadar gerilirse gerilsin, ekonomide bunun tam tersi bir ilişkiye rastlayıp duruyorum son zamanlarda.
Rewe'nin binlerce mağazası var. Sadece Rewe'de değil, Almanya'daki Aldi, Netto, Edeka, Kaufland gibi önemli mağaza zincirlerine Uludağ yıllar önce girmeyi başardığı gibi bugün itibarıyla Almanya'daki marka bilinirliğini de yüzde 35'lere çıkarmış. Uludağ, 1975'ten başta Almanya pazarı olmak üzere Avrupa'da var olmak için Hollanda'da üretim tesisi kurmuş, oradan dağıtım yapmıştı. Ancak, 2013'ten itibaren doğrudan ihracata başladı ve de özellikle dönercilerle başladığı serüvenini, Almanya'nın en büyük Türk şirketlerinden biri olan Baktat ile birlikte etnik marketlerden, Almanya'nın en güçlü marketlerine kadar toplamda 80 bin noktaya götürmeyi başardı.
Bu arada Köln'de başlayan ve dün sona eren dünyanın en büyük gıda fuarına Uludağ ile birlikte Türkiye'den 298 gıda şirketi katılıyor ve fuarın en büyük ve en dikkat çekici standlarından birini de Uludağ kuruyor. Bunların hiçbiri tesadüf değil. Türk şirketleri Avrupa pazarını çok iyi okuyor ve her türlü vize başta ticari zorluklara rağmen ilerleme kaydediyor.
Uludağ'ın kurucu ailesinden Mehmet Erbak, Ömer Kızıl, Levent Kızıl ve Nuri Cem Erbak ile birlikte hem Alman hem de Türk marketlerini ve ardından fuarı dolaştıktan sonra sohbet ediyoruz ve öğreniyoruz ki Alman üreticinin talebi üzerine gazlı limonata gibi yeni ürün seçeneklerine de giden şirketin sadece Almanya'ya yapılan ihracatı 50 milyon lirayı aşmış.
2016'da 500 milyon lirayı bulan ciro da bu yıl 650 milyon liraya ulaşacak. Uludağ, Almanya'dan sonra en çok Irak, Filistin ve İsraril, ardından da Arap ülkeleri başta 40'tan fazla ülkeye toplamda 100 milyon lirayı aşan ihracat gerçekleştiriyor.
Bu yıl ilk kez kozmetiğe de giriş yapan şirket, ünlü model Tülin Şahin'in tanıtımını üstlendiği Uludağ Premium markasıyla maden suyu içeren cilt bakım spreyleri de üretmeye başladı. Ömer Kızıl, araştırma-geliştirmeye 1 milyon lira harcadıkları yeni ürünlerde inovasyon sayesinde tüketicinin büyük ilgisini çektiklerini, katma dağeri çok daha yüksek ürün ürettiklerini söylüyor.
BİZE ULAŞIN