ŞEREF OĞUZ

Kritik kütle

Yandaki sütunlarda Dilek Güngör, 3'üncü havalimanı ihalesini kazanan Çılgın Beşli'yi bir araya getirme başarısı gösterdi. 90 milyar lirayı tek projeye ayıracak ölçeğe gelen Türkiye'nin şimdi nitelik kavramına odaklanması şart.
Nasıl ki TİM sayesinde 2023'te 500 milyar $ ihracat hedefi herkesin ezberine geldiyse şimdiki uğraşımız, daha nitelikli mal ve hizmet üretmek olmalı... İnovasyon gayretlerimiz, sanayi ile bilimi bir arada telaffuz ediyor oluşumuz ve neredeyse her kentin, teknopark talep etmesi, nitelik algımızın yükseldiğini gösteriyor.
Fakat bir sorun var: Yüksek teknoloji merkezleri, teknopark, teknoloji transfer ofisleri ve diğerleri... Adı ne olursa olsun, bunların nicelikten öte nitelik üzerine inşa edilmesi şart. Her şehir, teknopark talep ediyor. Bu iyi. Ancak her şehre teknoparkın kaynak israfı olduğu gerçeği var. Kimyadaki temel prensip, teknopark için de geçerli: "Zincirleme tepkimenin başlayabilmesi için aktif madde miktarının kritik kütleye ulaşması gerekir." Burada aktif madde, bilimcilerimizdir. TÜBİTAK veya bakanlıkların bilime ayırdıkları kaynaklardır. Zincirleme tepki ise araştıran ama bir türlü geliştiremeyen, çıkardığı icadı henüz ticarileştiremeyen zihinsel bariyerin aşılmasıdır.
Gelelim en önemli yere: Kritik kütle... Eğer siz elinizdeki bilim insanı mevcudunu, ülkenin her yerine saçarsanız, her isteyen kente teknopark kurarsanız, bu bilim insanlarının bir arada olmalarının sağlayacağı zincirleme tepkiyi, sürekli "ölü düzeyde" tutarsınız.
Ar-Ge, yenileşim (inovasyon), buluşçuluk genelde bilim insanlarının kümelenmesiyle değer yaratmış. Silikon Vadisi, Foton Vadisi ve benzerleri... Her ile havaalanı istemek gibi teknopark olmaz. Zaten sınırlı sayıdaki bilim insanımızı kritik kütle oluşturacak düzeyde kümelemek zorundayız.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.