Pazar 09.08.2009 02:30

İşte Portre: Alp Önder Özpamukçu

2013 yılına kadar 60'ın üzerinde mağazaya ulaşmayı planlayan Koçtaş Genel Müdürü Alp Önder Özpamukçu bu hedefiyle Anadolu'da ciddi bir istihdam yaratmaya hazırlanıyor.

İŞ’TE İNSAN – 09.08.09
Feride CEM
feride.cem@sabah.com.tr

Ev geliştirme perakendecisi Koçtaş, zorlu geçen 2009’da beş yeni mağaza açarak yılı 26 mağaza ile kapatmayı hedefliyor. Bu yıl İstanbul ve Antalya’da açılan mağazaları Kayseri, Malatya ve Denizli’dekiler takip edecek. Bu mağazalarla, ‘gıda dışı organize perakende’deki liderliğini de pekiştirmiş olacak.
Koçtaş’ın genç Genel Müdürü Alp Önder Özpamukçu’nun 2013 için belirlenen “60’ın üzerinde mağazaya ulaşma” hedefini revize etmeye niyeti yok. Sektörün ciddi bir büyüme potansiyeli taşıdığına dikkat çeken Özpamukçu, yeni yatırımlarla ciddi anlamda istihdam yaratacaklarına dikkat çekiyor.
“Bizde çok ciddi bir atama terfi süreci var” diyen Özpamukçu, buna en somut örnek olarak da bu yıl 400’e yakın atama gerçekleştirmelerini gösteriyor. Organize perakende işini “gençler için altın bilezik” olarak tanımlayan Özpamukçu ile Koçtaş’ın büyüme hedefleri ve gençlere sundukları kariyer imkanları üzerine konuştuk.

Krize rağmen İstanbul ve Antalya’da mağaza açtınız. Krizde de yatırıma devam etmekten korkmuyor musunuz?
Son olarak İstanbul Beylikdüzü ve Antalya’da mağazalar açtık. Bunların her birinde 200’ü aşkın personel istihdam ettik. Zaten son yıllarda organize perakende kritik bir rol üstlendi. Biz de bu gelişim doğrultusunda konumumuzun gereğini yerine getirmeye çalışıyor, büyüme çizgimizle istihdama katkı sağlıyoruz.

Yeni mağazalar açmaya devam edecek misiniz?
Bu sene içinde üç mağaza daha açarak yılı 26 mağazayla kapatacağız. Bu yıl için önümüzde Kayseri, Malatya ve Denizli projeleri var. Özellikle Orta ve Doğu Anadolu genişlemek istediğimiz destinasyonlar. Bu illerde de -başka şehirlerde yaptığımız gibi- ekibimizi yerel ağırlıklı oluşturacağız. Kayseri için eleman alım sürecini başlattık, bayramdan sonra mağazamızı açacağız.

Kriz döneminde yılı beş yeni mağaza ile bitirmenin arkasında nasıl bir hesap var?
Bu Koçtaş için önemli bir büyüme. Sonuçta geçen yıl eylül ayından itibaren zorlanan bir piyasayla karşı karşıyayız. Ancak ekibimizin müthiş gayretiyle yılı hedeflerimiz paralelinde götürmeye devam ediyoruz.

Hedefleri tutturabilmenizin nedeni ne? Sektör dinamikleri mi, yaptıklarınız mı?
Organize perakende zaten çok dinamik bir sektör. Kriz döneminde çok küçük de olsa ortaya bir büyüme koyabildi. Diğer sektörlere baktığımızda çok ciddi gerilemeler oldu. Koçtaş gücünü; müşterisini anlayan, iyi hizmet etmeye odaklanmış, kendini sürekli geliştiren ekibinden alıyor.

Yılın ikinci yarısında ekonomik anlamda bir çıkış başladı mı?
Bundan çok emin değilim, herkes şu anda bu ortama adapte olmuş durumda ve gelişmeleri bekliyor. Biz de bu bekleme dönemini inovasyon fırsatı olarak görüyoruz. Daha çok yaratıcılık kullanıp işimizi geliştirmek istiyoruz. Zaten işimizi durağan görmemiz mümkün değil. Sürekli yeni bir şeyler katıp neticelerini almamız lazım. Ekonomik duruma değil, işimize odaklandık.

Hedeflere paralellik satış anlamında ne durumda?
Satışlarda beklediğimiz büyümelerin olmayacağını tahmin ediyorduk. Biraz gerileme var. Ancak masraflarımızdaki azalma nedeniyle karlılığımızda bir gerileme yok. Büyüme trendimiz devam ediyor. Salt satış olarak bakarsanız, tabi ki daralma var.

Yılsonu için büyüme hedefiniz nedir?
Bu yıl itibariyle satışta, geçen yıla göre yüzde 17’lerin üzerinde bir büyüme yakalamış olcağız.

Büyümede yeni açılan mağazaların da etkisi olmuştur herhalde?
Elbette var… Bunlar geçen yıla göre bir satış kaybı yaşamamamızı sağladı. AMPD rakamlarına göre ilk yarıda sektöre baktığımızda, gıda dışı perakende yüzde 3’ler seviyesinde büyüdü. Biz ise bunun dört katı büyüdük.

2013 için belirlediğiniz 60 mağaza hedefinizi revize ettiniz mi?
Planlarımızı çok fazla değiştirmeden yolumuza devam ediyoruz. Bununla ilgili önümüzde çok büyük bir engel görmüyoruz. Yatırım planlarımızda büyük değişiklikler yapmadık. Beş yıllık stratejik büyüme palanlarımızda da bir değişiklik yok. 2013 yılında 60 mağazanın üstüne çıkmış olma hedefimizi koruyoruz.

Krizle birlikte yeni konut yatırımları azalsa da yenileme yatırımlarının arttığı gözlemleniyor. Bunu neyle açıklıyorsunuz?
Krizle birlikte insanlar evlerinde daha çok vakit geçirmeye başladı. Bu nedenle bulundukları ortamı güzelleştirmek için televizyon alıyorlar, banyo ve mutfakları değiştiriyorlar. Bunlar için en uygun yer de, Koçtaş.

Yeni açacağınız mağazaların istihdama etkisi ne olacak?
Sektörümüz için ciddi anlamda eğitimli çalışan yetiştiriyoruz. Halen 2 bin 300 çalışanımız var. Açılacak yeni mağazalarla yılsonu itibariyle bu sayı 2 bin 600 – 2 bin 700’leri bulur.

Kriz öncesi ve sonrasını kıyasladığınızda iş başvurularında bir artış gözlemliyor musunuz?
Önemli bir artış var ama bölge bölge farklılık gösteriyor. Örneğin Anadolu’da alacağımız yüz kişi için bin kişi başvuruyor. İstanbul’da bu oran biraz daha daralıyor çünkü burada iş imkanları daha fazla. Fakat bundan daha önemlisi, turn over oranlarında krizle birlikte ciddi düşüş olması. Kriz öncesinde yetiştirdiğimiz elemanlar daha iyi koşullarda bir iş bulduğunda hemen ayrılıyordu. Bizde bu aran yüzde 14-15’lere kadar düştü şimdi.

Koçtaş’ta satış danışmanı olarak başlayan birinin yolu nereye kadar açık?
Sonuna kadar açık olduğunu söyleyebilirim. Örneğin ben Koktaş’ta muhasebe elemanı olarak işe başladım ve bugün genel müdürüm.
Koçtaş’ta kimlere kariyer imkanı var?
• İşe alımlarda yerelliğe önem veriliyor.
• Meslek lisesi mezunlarının istihdamına önem veriliyor. Özellikle torna tefsiye, ahşap ve mekanik gibi bölümler tercih ediliyor.
• Düz liseden de, kendini geliştirmeye istekli ve enerjik gençler arasından da tercih yapılıyor.
• İnşaat ve ziraat teknikerliği gibi iki yıllık bölümlerde okuyanların yanı sıra inşaat, ziraat mühendisliği ve mimari gibi bölümlerden üniversite mezunları da aranıyor.
• Yeni açılacak mağazalar için işe alınanlar, en az bir ay süreyle mevcut mağazalarda eğitiliyor.
• Bu eğitimi, 10 günlük bir mentorluk sistemi izliyor. Koç denilen eski çalışanlar, yeni elemanlarla birebir ilgileniyor. 
 "Sebata çok inanıyorum"
• İstanbul Üniversitesi İngilizce İşletme Bölümü mezunu olan Alp Önder Özpamukçu, 1995 yılında muhasebe elemanı olarak işe başladı. Koçtaş’ta çalışırken de aynı üniversitenin Hukuk Fakültesi’ni bitirdi.
• Özpamukçu, Koçtaş’ı tercih etme gerekçesini “Koç firması olması tercihimde etkiliydi ayrıca eğitimime uygunluğu da önemli bir faktör oldu” diyor.
• 38 yaşındaki Özpamukçu iki yıldır genel müdürlük görevini yürütüyor.  Uzun yıllar aynı şerde çalışmasını, “Bu çok önemli bir alışveriş, kurumla bütünleşiyorsunuz” sözleriyle açıklıyor.
• “Yeni nesil unvan, mevki ve makam beklentisi içinde” diyen Özpamukçu, gençlere şu tavsiyelerde bulunuyor: “Makam verilmez, hak edilerek alınır. Mevki ve makamdan önce bilgi gücünü elde etmeniz lazım. Sebatsız bilgi kazanılamaz. Sebata çok inanıyorum ve gençlere sebatlı olmalarını tavsiye ediyorum.”
• Altı yaşında bir oğlu ve dokuz aylık bir kızı var. Çocuklarını anlatırken “Beni en çok dinlendiren şey onlar, hayatımı dolduruyorlar” diyor.
• Okumayı çok seven Özpamukçu, en çok tarih kitapları okumaktan zevk alsa da özellikle stresli zamanlarında roman okuyor.
• Seyahat etmeye bayılıyor, seyahatlerinde en çok yürüyüş yapmayı seviyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.