Giriş Tarihi: 9.8.2009 02:30

Murat Arın: Düzeltme sert mi olacak yumuşak mı?

Küresel piyasalarda son dönemde hızlı bir iyileşme yaşanıyor. Bugünlerde en temel tartışma konusu, bu iyileşmenin kalıcı olup olmayacağı

Piyasalar geçen haftanın büyük bölümünü ABD'de açıklanacak işsizlik verilerini beklemekle geçirdi. Aynı zamanda sert yükselişlerin ardından düzeltme satışların geldiği bir hafta oldu. "Ayı piyasası rallisinin son ayağı" olarak tanımladığım yükseliş, böylece dönüm noktasına geldi.

Küresel piyasalardaki soru şu: Altıncı ayına giren bu yükseliş, ayı piyasası (uzun vadeli düşen piyasa) içindeki bir hareket mi yoksa ekonomilerin toparlanmaya başlamasıyla birlikte piyasalar bir boğa piyasasına mı döndü? Piyasalarda sürekli tartışıla gelen konu bu. Bunun temel nedeni ise şu: Bu, ayı piyasası içindeki bir hareket ise zirve noktalara gelindi ve bu seviyelerden ciddi satışlar başlayabilir. Eğer boğa piyasasına dönüldüyse o zaman yükseliş yeni zirveler yaparak devam edebilir.

Boğa piyasasına dönüldüğünü savunanlar genelde piyasa uzmanları. Bunların başında Goldman Sachs analistleri geliyor. Goldman hem borsalar hem emtia fiyatları için hedeflerini arttırdı hem de ABD ekonomisi için büyüme hızını yükseltti. Goldman Sachs artık ABD ekonomisinin yılın ikinci yarısında yüzde 3 büyümesini bekliyor. Goldman analistleri S&P 500 Endeksi'nin yılsonuna kadar yüzde 5 -10 daha yükselerek 1050-1100 aralığına çıkacağı görüşünde. Bu sayfada daha önce Goldman Sachs'ın piyasa tahminlerinin o kadar başarılı olmadığı örneklerle yer almıştı. Geçen yıl borsalarda ve emtia fiyatlarında düşüşü öngörememişlerdi.

Önemli ekonomistlerin tamamı, ekonomilerin hızlı bir toparlanmaya döneceğine kuşkuyla bakıyor. Krugman, Stiglitz, Feldstein ABD ekonomisinin -büyümeye dönse bile- zayıf olacağı görüşünde. Roubini ise 2010 yılının sonuna doğru ekonomide yeni bir dip beklentisini koruyor.

ABD bilanço döneminin sona ermesiyle, verilere dönülecek ve toparlanmanın gücü sorgulanacak. Cuma günü ABD'de işsizlik verileri beklenenden iyi geldi. İşsizliğin artması beklenirken oran, yüzde 9.4'e indi. Borsalar bu veriden bir destek daha aldı.
İMKB - 100 Endeksi son bir ayda küresel borsalardan çok daha iyi bir performans göstererek 45 bin puana kadar yükseldi. IMF anlaşması konusunda belirsizlik sürmesine karşın hisseler anlaşma yapılmış gibi yükseldi. Ekim - kasım aylarında satışların hızlanması, MSCI Barra tarafından hazırlanan MSCI Türkiye Endeksi ile MSCI Gelişen Piyasalar Endeksi arasındaki korelasyonun kopmasına neden olmuştu yani İMKB olumsuz yönde ayrışmış ve Türkiye ile gelişen piyasalar endeksleri arasındaki fark yüzde 30'u aşmıştı. IMF sürecinin canlanması mayısta farkın yüzde 15'e kadar inmesine neden oldu. Bu son harekette ise fark kapandı.

Böylece piyasaların kötü gitmesinin İMKB üzerindeki riski büyümüş oldu. IMF anlaşmasının gerçekleşmemesi ve benim dahil olduğum bir grubun beklediği gibi küresel piyasaların satış trendine dönmesi durumunda, İMKB yeniden olumsuz yönde ayrışabilir ve satışların yoğunluğu yine daha sert olabilir.

Son not: Bu köşede mart ortasından itibaren dövizde satış, nisan başından bu yana borsada alım yapılabileceğini belirttim. Son üç haftadır ise açılan pozisyonların kapatılması tarafındayım. Önerilerimi takip eden bazı yatırımcılar yüzde 100'e varan karla pozisyonlarını kapattı. Daha önceki yazılarımı takip etmediğini düşündüğüm okurlarımızdan ise "güvenli pozisyon"a geçmeyi önermem nedeniyle eleştiri aldım. Piyasaların sonbaharda daha iyi seviyelerden alım fırsatı vereceğini düşünüyorum. Sonucu hep birlikte izleyeceğiz...

(Murat Arın – 09.08.09)

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.