Giriş Tarihi: 8.03.2015

Topuk sesi arttıkça refah da yükselecek

Kadınlar işgücüne katıldıkça şirketlerin hem kârlılığı hem de verimliliği artıyor. Firmalar kısa vadede kadın istihdamını artırmayı planlıyor

TÜİK verilerine göre işgücüne katılma oranı erkeklerde en yüksek yüzde 95.4 ile 35-39 yaş grubunda, kadınlarda ise yüzde 38.3 ile 25-29 yaş grubunda. 2023'te dünyanın 10 büyük ekonomisi arasında yer almayı hedefleyen Türkiye'de nüfusun çok daha büyük bir bölümünün çalışma hayatına katılması gerekecek. Bu süreçte kadınların iş hayatına daha fazla katılımı büyük önem taşıyor.
KADINLAR HIZLA YÜKSELİYOR
Dünya çapında yapılan her araştırma kadınların iş dünyasındaki gücünü ve faydasını kanıtlıyor. Bunu gören şirketler gerek verimliliklerini artırmak gerek daha medeni bir çalışma ortamı yaratmak için kadın çalışan sayısını artırıyor. Biz de 8 Mart Dünya Kadınlar Günü'ne atfen hem yapılan araştırmaları inceledik hem de kadınların ağırlık kazandığı şirketlerin yöneticileri ile görüştük. PepsiCo'da birçok önemli görev kadınlara emanet edilmiş durumda. Şirketin CEO'su bir kadın: Indra Nooyi. PepsiCo AMEA (Asya Orta Doğu ve Afrika) bölgesinden sorumlu İnsan Kaynakları Başkanı Ümran Beba ve PepsiCo Gelişmekte Olan Ülkeler Yiyecek Kategorisi Genel Müdürü Ece Aksel başta olmak üzere PepsiCo'daki Türk kadın yöneticiler önemli bir etkiye sahip. 3 bin kişilik PepsiCo Türkiye'de çalışanların yüzde 20'si kadın. 581 kadın çalışanın 135'i direktör, müdür ve müdür yardımcısı gibi yönetim kademelerinde. Ümran Beba, "Yüksek performansa sahip kadınlar PepsiCo'daki kariyerlerinde hızlı bir biçimde yükselişini sürdürüyor. Geçtiğimiz yıllarda Forbes Dergisi'nin "Kadınların En Hızlı Yükselebildiği Şirket" ödülünün PepsiCo'ya verilmesi de bu yaklaşımımızın doğru yönde ilerlediğini kanıtlıyor" diye konuşuyor.
İŞE ALIMLARDA KADIN ADAYLARI TERCİH EDİYOR
Çalışanlarının yüzde 56'sı kadın olan Dupont Türkiye Ülke Müdürü Halide Aydınlık, "Tek tip yönetimle farklılık yaratamayacağımızı biliyoruz. Erkek egemen bir yapımız yok. Kadın çalışanlarımızı daha birçok alanda destekliyoruz. İşe alınacak iki adaydan kadın olanı tercih ediyoruz" diyor. Firma kadın CEO'su ve yönetim kurulunda 3 kadın yöneticisi olan az sayıda şirketten biri. Toplam 112 çalışanı olan Dupont Türkiye'de yönetici grubunda çalışanların yüzde 52'si, 2013'te terfi etmiş çalışanların ise yüzde 50'si kadın.
ERKEKLER, 'EŞİM ÇALIŞSIN' DİYOR
Online pazar araştırma şirketi Dorinsight'ın yaklaşık 13 bin kişinin katıldığı araştırma sonuçları, "erkekler eşlerinin çalışmasını istemez" gibi yaygın düşüncelerin artık değiştiğini ortaya çıkardı. Araştırma, erkeklerin çoğunluğunun eşlerinin çalışmasını istediklerini ortaya koydu. "Yöneticinizin kadın olmasını ister misiniz?" sorusuna ise kadınların yüzde 55'i, erkeklerin ise yüzde 53'ü "Evet" dedi. Erkeklerin yüzde 74'ü "eşinizin çalışmasını istiyor musunuz?" sorusuna "Evet" yanıtını verdi.
EN YÜKSEK KADIN İSTİHDAM SİGORTADA
Towers Watson'ın yaptığı inceleme, sigorta sektöründeki kadın istihdam oranının yüzde 55'e ulaştığını, sektördeki kadın yönetici oranının ise yüzde 37 seviyesinde bulunduğunu ortaya koydu. Holdinglerin merkezlerinde görev yapan tüm çalışanlar arasında kadınların oranı ise yüzde 43. Kadın istihdam oranında üçüncü sırada yüzde 38 ile profesyonel hizmetler sektörü yer alıyor. Bunu yüzde 37 ile turizm, yüzde 34 ile BT ve telekom, yüzde 32 ile ambalaj sektörleri takip ediyor. En yüksek oranda kadın yöneticiye sahip sektörler arasında ise perakende ilk sırada yer alıyor. Türkiye genelinde sektörlerin toplam çalışanları içerisinde kadınların oranı yüzde 27. Öte yandan sektörlerdeki toplam yöneticiler arasında kadın yöneticilerin oranı ise yüzde 30'a ulaşıyor.
KADINLAR TEKNİĞE DE EL ATACAK
Accenture'ın 30 ülkede 3 bin 600 çalışanın katılımı ile gerçekleştirdiği araştırmaya göre önümüzdeki 15 yıl içinde kadınlar üst düzey yönetici pozisyonlarında ve şirketlerdeki teknik konularda daha fazla söz sahibi olacak. Araştırmaya katılanların yüzde 52'si, şirketlerinin kadın çalışanlarını üst düzey görevlere geçmişe göre daha fazla hazırladığını belirtiyor. Katılımcıların yüzde 71'i ise 2030'da CTO (Chief Technology Officer) pozisyonunda daha fazla kadın yer alacağı görüşünde.
ŞİRKETLER DAHA BAŞARILI OLUYOR
Great Place to Work Enstitüsü verilerine göre kadın liderlerce yönetilen şirketler daha başarılı. Erkek meslektaşlarına göre ikna kabiliyetleri daha yüksek olan kadın yöneticiler, ekipleri içinde güven oluşturmada da daha başarılılar. Kadın yöneticiler yatırım kârlılığını yüzde 26 yükseltiyor. Erkeklerin çalışma hayatındaki önceliği para iken, kadınlar için para 4'üncü sırada.
DAHA ZOR YÜKSELİYORLAR
İş yaşamında kadınların yükselme olanaklarına ulaşmakta erkekler kadar şanslı olmadıklarının altını çizen mobing uzmanı Çağlar Çabuk, "Eğitimde, sanatta, siyasette, iş hayatında daha çok kadının yer alması için işyerlerinde her seviyede ve özellikle orta ve üst yönetim kademelerinde kadın çalışan kotasını ciddi olarak değerlendirmeye ihtiyaç var" diyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.