Pazar 26.07.2015

Koçluk kibire yenik düşüyor

Türkiye'de verilen koçluk hizmetinin yüzde 65'ini yönetici ve kariyer koçluğu oluşturuyor. Ancak egoları yüksek yöneticiler koçluk hizmetini yok sayıyor. Emlak, perakende ve enerjide koçluk hizmeti alan firma sayısı neredeyse sıfır noktasında

İş düyası ve profesyonellerin koçluğa bakışı giderek değişiyor ancak özellikle kurumsallaşma aşamasını tamamlamamış ve kibrine yenik düşen yöneticilerin yer aldığı sektör ve firmalar bu konuyu ikinci plana atmış gibi görünüyor. Türkiye'de ilk kez Uluslararası Profesyonel Koçluk Derneği (ICF Türkiye) ve Estima Araştırma şirketinin yaptığı anket çalışması bu ilgiyi sayısal olarak da gözler önüne serdi. 200 koç ve koç hizmeti almış 100 kurumsal şirket arasında yapılan araştırmaya göre Türkiye'de koçların yüzde 80'ini kadınlar oluşturuyor. En çok koçluk hizmeti alan da kadın. Türkiye'deki çalışmaların yüzde 65'ini yönetici ve kariyer koçluğu, yüzde 56'sını yaşam koçluğu, yüzde 48'ini üst düzey yönetici koçluğu, yüzde 38'ini ise takım koçluğu oluşturuyor. Firmalar ağırlıklı olarak üst düzey yöneticileri için koçluk eğitimi hizmeti alıyor.

6 BİN LİRAYA EĞİTİM VEREN DE VAR
Koçluk seans ücretleri seviyesine göre 50 ila 6 bin lira arasında değişiyor. Bu rakamlar bir koçun bugüne kadar kaç saat eğitim verdiğine göre belirleniyor. Firmaların yüzde 43'ü bütçede yeterli kaynak ayrılmadığı, yüzde 30'u üst yönetim tarafından benimsenmediği, yüzde 20'si koçluk eğitimini pahalı bulduğu, yüzde 10'u ne işe yarayıp yaramadığıyla ilgili bilgi sağlayamadığı yüzde 7'si ise ölçemediği için koçluk eğitimine bütçe ayırmıyor.

KUAFÖRE DAHA FAZLA PARA
İnsanların kuaföre verdiği parayı hesaplamadığını ancak iş kendi beyin sağlıklarına yatırıma gelince kuruşun hesabını yaptıklarını dile getiren ICF Türkiye Başkanı Naci Demiral, hem kurumlara hem de bireylere koçluk bedellerinin pahalı geldiğini söyledi. Bir yandan da danışmanlıkla koçluğun karıştırıldığını dile getiren Demiral, "Yılların tecrübesine sahip bir CEO mentorluk yani danışmanlık yapabilir ama koçluk tarafsız olmayı gerektirir. Bunu o şirketten emekli olmuş bir CEO kolay kolay başaramaz. O ağırlıklı olarak kendi tecrübeleri doğrultusunda yönlendiricilik yapar" dedi.
EGOLARI YÜKSEK LİDERLER
Pek çok kurumda görev yapan patron ya da üst düzey yöneticilerin kibirleri yüzünden koçluk eğitimine ihtiyaç duymadıklarını dile getiren Demiral, "Bu dünyayı ben yarattım tipi, egoları yüksek liderler koça ihtiyaç duymaz. Ta ki başına bir şey gelene kadar. Kibirleri kendini kör ediyor" diye konuştu.
GÜVEN VE GİZLİLİK ESAS
"Koçun karşısındaki ister cumhurbaşkanı isterse genç bir delikanlı olsun hiç farketmez. Koç soru sormaktan çekinmeden karşısındakinin güvenini kazanmayı başarabilen ve gizlilik anlaşmasıyla yaptığı görüşmeyi asla ikinci bir kişiyle paylaşmayan kişidir" diyen Demiral, sadece kişinin hayatını tehlikeye atabilecek durumlarda doktor ya da birinci derece yakınlarıyla bilgi paylaşımı yapabildiklerini belirtiyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.