Giriş Tarihi: 6.12.2015

Dikkat! Patron yalan söylüyor

Beden dili uzmanı Allan Pease, iş görüşmesinde söylenen yalanları yakalama yollarını anlattı. Pease'e göre ses tonu, vücut dili ve "açıkçası" gibi kelimeler müstakbel yöneticinin fikrini ele veriyor

Daha 21 yaşındayken 1 milyon dolarlık hayat sigortası satışı yaparak "En Genç Satış Sorumlusu" unvanını kazanan, beden dili kitapları en çok okunanlar lisitesine giren Allan Pease'ten SABAH okurlarına mülakat tüyoları geldi. Pease ile iş görüşmelerinde doğru iletişimin nasıl olması gerektiğini konuştuk.
İş görüşmesinde ilk izlenim sınavını nasıl geçersiniz?
İki soruya odaklanmak gerekiyor; 'nasıl giyinmeliyim' ve 'nasıl görünmeliyim'. Erkekler bu konuda biraz daha rahat. Sonuçta takım elbise ile durumu kurtarıyorlar. Asıl sorunu kadınlar yaşıyor. Genellikle işe veya iş görüşmesi yapılacak kişinin beklentilerine uyacak kıyafetler yerine o gün nasıl hissediyorlarsa öyle giyiniyorlar. Genellikle insanlar beklerken oturmayı tercih eder. Oysa oturduğunuz andan itibaren görüntüden çıkmış olacağınızı unutmamalısınız. Oturur pozisyondayken, ayakta durma pozisyonuna göre iyi bir izlenim yaratmanızın zorlaşacağını aklınızdan çıkarmayın. Odayı terk ederken kapıya geldiğinizde, yavaşça durup geriye bakın ve görüşme yaptığınız kişiye gülümseyin. Çıktıktan sonra da kapıyı arkanızdan kapatın.
Görüşmenin sonucu hakkındaki ipuçlarını neler ele verir?
En büyük hata, sadece tek bir noktayı almak ve buna yanlış anlam yükleyerek, karşıdaki kişiyle ilgili bir yargıya varmak. Beden diliyle ilgili okuma yapmak için en az belli bir ortamda ve sırayla meydana gelen üç işarete dikkat etmelisiniz. Eğer "Bu iyi bir anlaşmaya benziyor" derken gözlerimi kaçırdıysam; "Her şey yolunda gözüküyor" deyip gözlerimi dikerek bakıyorsam ve "Sizi pazartesi arayacağım" deyip burnumu kaşıyarak yere bakıyorsam size yalan söylediğime dair sinyaller vermişim demektir. Siz ise muhtemelen benim o sırada el/kol hareketlerime odaklanmışsınızdır. Karşınızdakinin gerçekte ne anlattığını bilebilmek için bunlardan en az üçünü aynı anda görmeye ihtiyaç duyarsınız. Bu noktada yapılan en büyük hata, konuşmada bir tek şeye odaklanmak ve buna göre değerlendirme yapmaktır. Oysa en az üç beden dili hareketini aynı anda görüp, yargıya varmalısınız.
Aldatmacalara kanmamak için nelere dikkat edilmeli?
İnsanların size karşı dürüst olup olmadığını anlamak için, öncelikle ses tonuna dikkat etmelisiniz. Eğer herhangi biri size yalan söylüyorsa veya gerçeği anlatmıyorsa, yüzüne veya burnuna dokunur. Öte yandan insanlar doğruyu söylemediklerinde, sizi doğruyu söylediklerine dair ikna etmeye çalışan bazı "söz kümeleri/sıraları" kullanmaya başlar. Örneğin konuşmaya başlamadan önce, "Tamamen samimi olmam gerekirse", "Sana açıkça söylemem gerekirse" veya "Aslını sorarsan" gibi söz sıraları duyarsanız karşındaki kişi doğruyu söylemiyordur.
Yönetici-ekip uyumunda hangi hatalardan kaçınılmalı?
Liderler 30-40 yıl öncesinden çok farklı artık. Bir nesil önce yöneten kişi, elinde bir bayrakla en önde koşar ve herkese "Beni takip edin. Buna ayak uyduramazsanız elenir, ölürsünüz" derdi. Şimdi böyle bir liderlik biçimi yok. Özellikle Batılı ülkelerde artık daha kadınsı bir yönetim anlayışı var. Liderler, ekibin arkasından koşan koçlar gibi çalışıyor, yol almak için bireyleri karar almaya sevk ediyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.