Pazar 16.03.2014
Son Güncelleme: Cumartesi 15.03.2014

Yaratıcılığını kaybettiğini düşünenler bavulları hazırlayın

Yaratıcılık modern dünyada ihtiyaçken sosyal mecralarda öldüğü konuşuluyor. Tasarımcı Stefan Sagmeister yaratıcı fikirler bulamayınca çözümü yedi yılda bir, 12 ay tatil yapmakta buldu. Üstelik bu seçiminde yalnız da değil

Herkesin gördüğünden başka bir dünya çıkarmak her yiğidin harcı değildir. Yaratıcı olmak bir adım önde olmayı da sağlar. İnternet sayesinde parıltılı fikirleri hiç sınır olmadan paylaşabiliyorken, yaratıcılık modern dünyanın en sevdiği konu. Ama öte yandan sosyal paylaşım ağlarında yaratıcılığın öldüğü ve artık tekrardan ibaret fikirlerin ortaya çıktığı konuşuluyor. Google, Facebook ve Twitter yazılım mühendislerinin yılın uzun bir süresinde kendilerini rahatlatıp yeni fikirlerle dönmelerini istiyor. Avusturyalı tasarımcı Stefan Sagmeister da (52) yaratıcılığın insanlığı terk etme sebebinin çok çalışmak ve işi alışkanlık haline getirmek olduğunu iddia ediyor. Yaratıcı fikirlerinin gidişiyle radikal bir karar alıyor: Yedi yılda bir tatil yapmak.
MUTFAĞINI KAPATIP LABORATUVARA ÇEVİRİYOR
Yaratıcılığının dile gelmesi ve hayal gücüyle işbirliği yapması için kendisini dinlenmeye bırakanlar arasında dünyadaki en iyi şefler arasında gösterilen Ferran Adria da var. Adria'nın Barcelona'nın kuzeyinde hizmet veren ve dünyanın en iyi restoranlarından biri olan El Bulli restoranı, yılda sadece yedi ay açık. Bu kadar önemli bir restoran için beş ay kapalı olmak büyük bir risk yaratmasına rağmen El Bulli'ye yılda 2.2 milyondan fazla rezervasyon talebi geliyor. Şef Ferran Adria, seçkin restoranında yedi yorucu ay geçirdikten sonra geri kalan beş ayda mutfağını bir laboratuvara çevirerek yeni lezzetler keşfediyor.
YEDİ YILDA BİR EMEKLİ OLUYOR
Grafik tasarımının starı olarak anılan ve yaptığı albüm kapaklarıyla 2005 ve 2010'da Grammy Ödülü kazanan Stefan Sagmeister The Rolling Stones, Lou Reed, David Byrne, Aerosmith ve Pat Metheny gibi ünlü isimlerle çalıştı. New York'ta bir tasarım stüdyosu yöneten Sagmeister, her yedi yılda bir kendini bir yıl boyunca dinlenmeye bırakıyor. Tatilde bütün iletişim araçlarını kapattığını söyleyen Sagmeister, katıldığı TED Konferansı'nda: "Stüdyomu müzik ve tasarımı bir araya getirebilmek için açtım. Birçok CD'ye kapak tasarımı yaptım. Bir süre sonra fark ettim ki, hayatımda sevdiğim birçok şeye alıştığım gibi en çok sevdiğim işime de alışmıştım. Yaptığım işler de birbirine benzedi. Yaratıcılığımın beni terk ettiğini düşündüm. Bunun üzerine stüdyoyu bir yıllığına kapattım. Bu çok güzel ve enerji dolu bir zaman dilimi oldu" diyor. En iyi işlerini bir yıllık yenilenme döneminden sonra yaptığını söyleyen tasarımcı, yedi yılda bir tatil fikrini nasıl planladığını şöyle anlatıyor: "Hayatımızın ilk 25 yılını öğrenmekle, sonraki 40 yılını da çalışmakla geçiriyoruz. 15 yıllık emeklilikle de yaşamımız sona eriyor. Ben de emeklilik yıllarını çalışma yıllarının arasına serpiştirebileceğimi düşündüm."

KENDİNE ZAMAN AYIRAN KAZANIYOR
Selma ve Erhan Sinor çifti, 14 yıldır Bozcaada'daki Salkım Restoran'ı işletiyor. Çift restoranlarını sadece yılın dört ayı açıyor. Geri kalan sekiz ayda ise tatil yapıyorlar. "Haziran ile ekim ayları arasında çalışıp, geri kalan zamanlarda dört kez yurtdışında, üç kez yurtiçinde seyahat yapıyoruz" diyen Selma Sinor, İtalya, İspanya ve Yunanistan gibi farklı kültürleri olan ülkelere gittiklerini anlatıyor. Uzun soluklu tatillerin yaratıcılıklarını beslediğini söyleyen Sinor "Yunanistan ve adalarında özellikle yemek kültürüyle ilgileniyoruz. Bazı yemekleri eşimin kendi yorumlarını da katmasıyla menümüze ekliyoruz. Bu tatiller gerek mesleki gerek yaşam kültürü açısından yeni fikirler elde etmemizi sağlıyor" diyor.
UZUN TATİLLER OLUMSUZ DA ETKİLEYEBİLİR
Uzun süreli tatil yapılmasının yaratıcılığa olumsuz etkilerinin de olabileceğini söyleyen Plato Sanat Direktörü ve grafik tasarımcı Ayşegül Çinici "Bu uzun aralıklarda ne yapıldığı çok önemli. Hiçbir şey yapmamak ya da mesleğinden uzaklaşmak ve mesleği dışında işlerle ilgilenmek kişiyi geliştirebilir ama tam tersi etki de yaratabilir. Bunlar çok kişisel deneyimler olduğu için genelleme yapılamayacak, kolay kolay kalıba sokulamayacak durumlar" diyor.
*
Yaratıcılığın her alanda tükendiği ve artık tekrara yöneldiğimizi söyleyenler ve bunu tartışanlar artıyor. Bu konuda en çarpıcı iddiayı ortaya atan Marketing Türkiye dergisi, geçen yıl 15 Kasım'daki sayısında kullandığı kapakla yaratıcılıkla ilgili endişelerini açıkça ifade etti: "Acı kaybımız. Can dostumuz, kardeşimiz, en değerli varlığımız Yaratıcılık'ı erken kaybetmenin derin üzüntüsü içindeyiz. Tüm reklam dünyasına başsağlığı dileriz."

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.