HALİT YEREBAKAN HALİT YEREBAKAN

Nane çayıyla kışı daha sağlıklı geçirin

Kış geliyor ve hastalıklar kapıda... Vitamin takviyelerinin yanı sıra hastalıklardan korunmak için doğal bitki çaylarını da alınacaklar listesine eklemeyi unutmayın!

Her birinizin evinde sağlık dolapları vardır. Durun bir tahmin edeyim! İçleri ismini bile duymadığınız, ne işe yaradığından pek de emin olamadığınız, zamanında doktorunuzun size reçeteyle verdiği ilaçlarla doludur. Öncelikle işe, hastalandığınız zaman prospektüsler arasından seçip kullandığınız ilaçları elemekle başlayalım. Zaten geçireceğiniz büyük rahatsızlıklarda doktorun yolunu tutuyorsunuz ama en büyük bilinçsizlik sizi tam olarak yatırmayan hastalıklarda gerçekleşiyor. Bu küçük sorunlarla başa çıkmak için sizlere aktarlarda rahatlıkla bulabileceğiniz bir tavsiyem olacak: Bitki çayları! Daha önce de birçok kez yazdığım gibi 'her şeyin fazlası zarar' ama yeterli miktarlarda tükettiğimiz zaman faydaları saymakla bitmez. Gelin birlikte, sağlık çantamız için olmazsa olmaz doğal bitki listemizi hazırlayalım...

PAPATYA ÇAYI
Yazın göz zevkimizi süsleyen papatyalar artık stres ve kaygıyla başa çıkma yolunda sağlık dolabımızı süsleyebilir. Papatya çayı, sakinleştirici etkinin tadını çıkarmanın kolay bir yoludur. Yumuşak bir yatıştırıcı olduğundan rahatlamanıza yardımcı olur. Hayatımızdaki günlük stresleri aşmada bize destek sağlar. Hafif bir sakinleştirici etkisiyle uyuyamama probleminizin üstesinden gelmeye yardımcı olur. Yararlarını saymadan önce birkaç paket papatya çayını sağlık dolabınıza yerleştirin.
Kaygı ve endişe için birebir: Yapılan bir araştırmada, papatyanın genel kaygı bozukluğu hastalarında anksiyete düzeylerini düşürdüğü saptandı. Sakinleştirici bir etki için, papatya esansiyel yağı solumak veya kuru papatya çayı demlemek yeterli.
Mide ve bağırsak dostu: Bazı araştırmalar papatya çayının etkili bir antiasit olduğunu söylüyor. Ülser, mide bulantısı gibi mide rahatsızlıklarını rahatlattığı ve daha sakin bir bağırsağa sahip olmamıza neden olduğu, yapılan araştırmaların sonuçları arasında.
Kendi kreminizi kendiniz yapın: Yapılan araştırmalarda, papatya kreminin, cilde uygulandığında egzama ve güneş yanığının iyileşmesine yardımcı olduğunu saptandı. Cildiniz pürüzlüyse veya kaşıntı problemi varsa kendi papatya losyonunuzu kendiniz yapabilirsiniz. Tabii aldığınız papatya çayının orijinal olduğundan emin olun. Çünkü papatya çayı ciddi yan etkilere neden olabilir. Aynı zamanda hamilelik döneminde de papatya çayınızı rafa kaldırmanız önerilir.
Doğal ağrı kesici papatya yağı: Papatya yağı, ağrı kesici ve enfeksiyon azaltıcı olarak uzun bir geçmişe sahiptir. Bilimadamları, papatya yağının cilde uygulanması sonucunda migren ağrısı, karpal tünel sendromu ile ilgili olumlu sonuçlar saptadı.

NANE ÇAYI
Nane çayı; şişkinlik, baş ağrıları ve böcek ısırıkları için birebirdir. Aynı zamanda şişkinlik problemi için rahatlatıcı bir etki yaratır. Hemen birkaç poşet nane çayını sağlık dolabınıza yerleştirin.
Dikkat toplamaya yardımcı: Yapılan araştırmalar, nane çaylarının konsantrasyonu artırabileceğini ve hatta hafızanıza yardımcı olabileceğini gösteriyor. İngiltere'deki Northumbria Üniversitesi'ndeki bilimadamları, gönüllülere nane nişastalı çay, papatya çayı veya sıcak su verdiklerinde; nane çayı içenlerin daha dikkatli ve daha iyi bir çalışma sergilediklerini aynı zamanda diğerlerinden daha uzun süre bilgileri hatırladıklarını gözlemledi. Dolayısıyla ayılmaya ihtiyacınız olduğunda kafein tercih etmek yerine, nane çayını öneririm.
Sindirim sisteminin yardımcısı: Nane çayı sindirime yardımcı olur. Mide rahatsızlığını hafifletir, gaz problemi ve şişkinlik yaşayanları rahatlatır. Yemek sonrası şişkinliğe iyi bir çözüm olabilir. Nane çayı ayrıca tıkalı bir burnu rahatlatarak, balgam sökerek ve boğaz ağrısını yatıştırarak üst solunum yolu enfeksiyonu belirtilerini azaltabilir.
Size vereceğim bu iki tarif hem kış aylarında, hem de yaz aylarında nanenin pozitif etkilerini almanıza yardımcı olacak. Kışın nane çayınızı bir bardak çaya bir fincan kaynar su ekleyecek şekilde hazırlarken, yazın serinletici bir etki için iki nane çayını oda sıcaklığında bardağınıza koyun ve gün boyunca yudumlayın.

YEŞİL ÇAY
Kahveyi bir kenara bırakıp yeşil çay stoklarınızı doldurun. Yeşil çay, hafızanızı güçlendirir. Bilgi işleyen ve depolayan beyin bağlantılarını artırır. Kanserle savaşta yardımcı olur. Haftada en az üç fincan yeşil çay içen kadınlarda sindirim kanseri riski yüzde 17 daha düşüktür. Yağ yakımına yardımcı olur. İnsanlar üzerinde yapılan araştırmalar tam olarak tamamlanmamış olsa da hayvanlar üzerinde yapılan deneylerde yeşil çayın egzersizle birlikte yapılmasıyla yüzde 36 daha fazla yağ yakımı sağladığı saptandı. Beyin sağlığımızı korur. Yine hayvanlar üzerinde yapılan deneylerde, yeşil çayda bir polifenol olan EGCG'nin nörolojik hastalıklara karşı koruma sağlayabileceği saptanmıştır. Felç riskini azaltır. Günde üç fincan yeşil çay içmek inme riskini yüzde 20'ye kadar azaltabilir.
Tabii bu yararlarının yanında muhtemelen yeşil çayın dezavantajlarını da duymuşsunuzdur. İnternetten sipariş ettiği Çin yeşil çayından günde üç bardak içtikten sonra şiddetli karaciğer hasarı nedeniyle hastaneye kaldırılan 16 yaşındaki İngiliz kızı duymayan yoktur herhalde. İnternette satılan bu çayların yoğunlaştırılmış olması muhtemeldir ve kilo kaybını hızlandırmak için normalden fazla tüketilmiş olabilir. Fazla dozda yeşil çay tüketimi karaciğerimizin işini doğru yapmasını önleyebilir ve enfeksiyona yol açabilir.

UYKU ÇAYLARI
İyi bir uyku çekmek için haplara ihtiyacınız olmayabilir. İşte sağlık dolabımıza ekleyeceğimiz birkaç takviye daha... Zaten papatya çayının rahatlatıcı etkisinden bahsetmiştim. Uyumadan önce içeceğiniz bir papatya çayı rahat bir uyku çekmenize yardımcı olur. Aynı zamanda yine yukarıda bahsettiğim nane çayı da sindirim ve gazları azaltmak için mükemmeldir. Karın problemi yaşıyorsanız, daha iyi uyku moduna geçebilirsiniz. Nane, uyku uzunluğunu artırabilir.
Lavanta çayı: Lavanta üzerine yapılan araştırmalardan bazılarında, kadınların daha fazla REM uykusu yakalamasına yardımcı olurken diğer araştırmalar ruh halinin stabilize edilmesine ve bir yatıştırıcı etkiye sahip olabileceğine işaret etti. Almanya'da, uykusuzluk için lavanta çayı onaylandı.
Rezene: Bu meyankökü aromalı sebze, bağırsaklar ve rahim gibi kasları rahatlatır ve mide ekşimesi, gaz ve kramplara yardımcı olur. Bu faydaları nedeniyle bir bardak çayın içine eklemeyi unutmayın. Sağlık dolabınızı iyice doldurduysak kışa hazırız demektir.
BİZE ULAŞIN