Pazartesi 28.12.2009

Gerçekle Kurgunun Birbirine Karıştığı Sanal Devir

Gazeteciler arasındaki eski bir şaka, "gerçeklerin hiçbir zaman iyi bir hikâyenin önüne geçmesine izin verilmemesi" gerektiğini hatırlatır. Özellikle de bir hikâyeyi uydurma olanağınız var gibi görünüyorsa. Magazin basınının Tiger Woods'la devam eden sınavı süresince bunun en kötü örneklerinden biri, Woods'un arazi arabasıyla yaptığı kazanın bilgisayar destekli "haberiydi." Times'da yayımlanan Noam Cohen'in haberinde yer alan videoda, Woods'un eşi Elin Nordegren'i elinde golf sopasıyla onu kovalarken gösteren bir robot simülasyonu yer alıyor. Bu dijital içerik, aralarında Apple Daily'nin de bulunduğu dedikodu gazetelerinin sahibi, merkezi Hong Kong'da bulunan Next Media adlı bir şirket tarafından hazırlanmış. Videolar web ile gazete haberlerine dayanıyor ve programcı, tasarımcı, animatör ve aktörler tarafından hazırlanıyor. Hazırlayanlara göre bu videolar olayların nasıl geliştiğini ortaya koyuyor. Belki de öyle değil. Corporation for Public Broadcasting şirketi izleyici temsilcisi Ken A. Bode Times'a verdiği demeçte, "Bu bir kurgu. Tayvanlı bir gazeteci Tiger Woods'la eşi arasında ne olup bittiğini nasıl bilebilir?" diyor. Çince olan video yine de YouTube'da 2,3 milyondan fazla kişi tarafından izlendi. Times gazetesinin haberine göre, bu bilinmezlik İtalyan savcıların Amerikalı üniversite öğrencisi Amanda Knox'un davasında, kendi inandıkları şekilde oda arkadaşının öldürülüşünü canlandıran bir video animasyonu göstermelerine engel olamadı. Çizgi film şeklinde yapılmış videoda Knox, oda arkadaşı Meredith Kercher'le kavga ederken, erkek arkadaşı Kercher'in boğazına bıçak dayıyor; bir başka suç ortağı da onu arkasından tutuyor. Animasyonda yer alan Kercher'in otopsisinden tüyler ürpertici fotoğraflar, tamamen bir spekülasyon olan bu ürüne belki de bir gerçeklik havası kattı. Jüri, 22 yaşındaki Knox'u ve 25 yaşındaki İtalyan erkek arkadaşı Raffaele Sollecito'yu cinayetten suçlu buldu. Video canlandırmayla gerçek arasındaki çizginin insanların bu ikisi arasındaki farkı ayırmakta zorlanabileceği noktaya gidiyor olabiliriz. Fakat Tiger Woods videosunu yapan grubu yöneten ve Next Media için videoların senaryolarını yazan Daisy Li, izleyicilerine güveniyor. Times'a konuşan Daisy, "İzleyiciler bunun bir kurgu olduğunu anlıyor" diyor. John Anderson Times'ta, "James Cameron gibi bir yönetmen 'Avatar' gibi film yaparak, insan duygusuyla animasyon arasındaki bariyeri dağıtmayı deniyor" diye yazdı. "Performans yakalama" tekniğiyle yaratılan bir aktörün fiziksel hareketini ileri bir dijital teknik kullanarak bilgisayarla görüntüye çeviren 230 milyon dolarlık film, sektörde devrim anlamına geliyor olabilir. Avatar muhtemelen Cameron'un son filmi "Titanic" kadar hâsılat yapacak. (107 ülkede 18-20 Aralık'ta gösterime giren film, ilk haftanın sonunda 232,2 milyon dolar hâsılat yaptı.) Danimarkalı haber grafiği danışmanı Gert K. Nielsen Times'a sektörde çalışan ve her detayı doğru bir biçimde ele almaktan çok, haberi görsel biçimde işlemeyi daha önemli gören az sayıda kişiden biri olduğunu söylüyor. "Eğer komşunuzun arabasının rengini bilmiyorsanız, bu sizi grafik yapmaktan alıkoymamalı. Fakat Apple Daily'dekiler, kurgu bir hikâyeyle ve Nordegren'in kafasından geçenleri yansıtan 'düşünce balonları' kullanarak benim ölçütlerime göre bile bir hayli ileri gitmişler" diyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.