Pazartesi 25.01.2010

Japon Markaları Okyanus Ötesine Geçemiyor

TOKYO - Japonya'da sokak modasının öncüleri, web sitelerini yıpranmış kot veya rengarenk çoraplar giyen Tokyolu gençlerin fotoğraflarıyla dolduran Batılı moda tasarımcılarınca ilgiyle izleniyor. Ancak Tokyolu stilistlerin çoğu, şehrin moda sezgilerinden faydalanmasını bilmiyor. Uzmanlara göre, ülkedeki moda sektörü yurtdışına açılamayacak kadar dağınık ve iç piyasaya odaklı bir yapıya sahip. Tokyo'da çalışan Fransız moda danışmanı Loic Bizel, "Son on yılda moda trendleri Japonya'dan çıkıp dünyaya yayıldı. Ama Japon moda markaları bunun farkında bile değil" diyerek Japonya'nın "moda trendlerini ve fikirlerini üretmekten öteye gidemediğini" belirtiyor. "Birçok marka yurtdışına açılmakla ilgilenmiyor bile" diye de ekliyor. Bizel, her sezon Amerikalı ve Avrupalı alıcıları, Japonya'nın en yeni moda ürünlerinden torbalar dolusu almaya götürüyor. Üzerlerinde yeniden çalışılan bu moda tasarımları, daha sonra Batılı markalarca satılıyor. Japonya'nın 2008'deki sadece 416 milyon dolarlık giyim ürünleri ihracatı, ABD'nin 3,68 milyar dolarlık ihracatının gölgesinde kalırken, Çin'in 113 milyar dolarlık ihracatının önemsiz bir küsuratı kadar tutuyor. Japon hükümeti bir şeyler yapmaya çalışıyor. Dışişleri Bakanlığı bu yıl önde gelen üç genç modacıyı Japon modasının "büyükelçileri" olarak belirledi. Tokyo'da apartman topuklu ayakkabıları ve süslü Rokoko tarzı elbiseleriyle yarattığı Lolita görünümüyle tanınan manken Misako Aoki, bu büyükelçilerden birisi. Fransa, İspanya, Rusya ve Brezilya'ya gönderilen Aoki, buralarda fuarlara katıldı ve moda konulu sohbet programları sundu. Ticaret Bakanlığı da yılda iki kez düzenlenen Tokyo Koleksiyonu'nun yenilenmesine katkıda bulunarak, masraflarını karşıladığı yabancı gazetecileri davet etmeye başladı. Adı Japonya Moda Haftası olarak değiştirilen ve bu yıl ilk kez New York'ta ayrı bir moda etkinliği düzenleyen organizasyon, Şubat ortalarında New York'ta yapılacak bir başka podyum gösterisi planlıyor. Hükümetin çabaları moda sektöründen pek destek görmedi. Aoki dışındaki diğer iki moda elçisinden biri, hoş lise üniformaları giyen bir kadın; diğeriyse ikinci el giysileri birbirine uyduran biri. Birçok kişiye göre, bu tür moda beğenilerini desteklemek moda sektörünün geneli için çok şey ifade etmiyor. Japonya Moda Haftası hala tanınmayan modacıların yer aldığı önemsiz bir etkinlik olarak görülüyor. Issey Miyake, Yohji Yamamoto ve Rei Kawakubo gibi büyük Japon modacılarını takip etmek isteyen hırslı genç modacılar, eskiden olduğu gibi Tokyo'daki etkinliklere boş verip Paris'e yönelmek zorunda. Uzmanlara göre Japon moda sektörü, pazarlama ve yurtdışı moda gösterileri ile fikri mülkiyet hakları konusunda daha fazla yardıma ihtiyaç duyuyor. Bazı umut işaretleri var. Kadınların cep telefonundan anında giysi siparişi verdiği moda gösterileri düzenleyen Xavel adlı yeni şirket, Paris ve Pekin'de devlet destekli etkinlikler gerçekleştirdi. Uniqlo markasının sahibi Fast Retailing, dış pazara giriş yaptı. Genç moda severler arasında Japonya'nın daha gözde markaları kadar tutulmayan Uniqlo, dünya çapında 92 mağaza açtı. Markayı dünyanın en büyük giysi firması yapmak isteyen Fast Retailing İcra Başkanı Tadashi Yanai, bir süre önce "Küresel ekonominin parçasıyız, yerel kalamayız" yorumunda bulunmuştu.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.