Pazartesi 31.05.2010
Son Güncelleme: Pazartesi 31.05.2010

Çin Bile Avrupa'daki Krizden Etkileniyor

Hong Kong - Borç krizi ve eurodaki düşüş, Çin şirketlerinin en büyük pazarları olan Avrupa'daki rekabet güçlerini azaltıyor. Bu durum, Çin'in parasını dolara endeksli olmaktan çıkarıp değerini yükseltme çabalarını zorlaştırıyor. Çin yönetimine yakın olan kaynaklara göre geçen ayın başlarında renminbinin dolar karşısında değerinin artması kararı alınmıştı. Renminbinin değerinin yükselmesi, Amerikan mallarının Çin malları karşısındaki rekabet gücünü artıracak. Ama Çin çeşitli nedenlerden dolayı bu politikayı henüz yürürlüğe koymadı. Euronun dibe çakıldığı ortamda böyle bir hamle yapmak zor. Renminbinin dolara karşı değerlenmesine izin vermek, aynı zamanda euroya karşı da değerlenmesi demek. Bu da Çin'in Avrupa'ya yaptığı ihracatında daha büyük sorunlara neden olur. Geçtiğimiz haftalarda renminbiye karşı değer kaybeden euro, bir ara 2002'den beri en düşük düzeyine indi. Renminbinin hızlı yükselişi, Çin Ticaret Bakanlığı'ndan bir yetkilinin ihracatın olumsuz etkileneceği uyarısı yapmasına yol açtı. Yetkilinin açıklamaları, Avrupa'daki mali sıkıntıların Çin'e yansımaları konusunda şimdiye kadar yapılmış en net yorum. Bakanlık sözcüsü Yao Jian Pekin'deki bir basın konferansında, Çin'in parasının diğer adını kullanarak, "Yuan son dört ayda euro karşısında yaklaşık yüzde 14,5 değer kazandı. Bu artış Çinli ihracatçılar üzerinde maliyet baskısı yaratacak ve Çin'in Avrupa'ya olan ihracatını olumsuz etkileyecek" dedi. Bazı ekonomistlere göre, Çin daha büyük sorunlarla karşılaşabilir. Çin'in ihracatının geçen yılın başlarında çakılmasının en büyük sebebi, sanayileşmiş ülkelerdeki zayıf talep değildi. Azalış, Çin'deki yerli ve yabancı bankalarda ihracat finansmanının ani ve geçici biçimde ortadan kaybolmasından kaynaklandı. Credit Suisse'in Asya bölümünün Baş Ekonomisti Dong Tao, ihracat finansmanının yakında yeniden ciddi bir sorun olabileceğini söyledi. Çinli ihracatçılar, sevkiyatlarını çoğunlukla akreditif mektupları ile finanse ediyor. Akreditif mektubu sağlanması, bankalar arası gecelik borçlanma faizleriyle yakından ilişkili. Bankalar para bulma konusunda kendileri sıkıntı yaşadığında, akreditif mektubu vermeyi kesiyor. Bankalar bunu, büyük şirketlere sağlanan geçerli kredi limitleri benzeri mali yükümlülükleri ihlal etmeden, nakitleri korumanın en çabuk ve kolay yolu olarak görüyor. Euronun renminbi karşısındaki değer kaybı nedeniyle, bazı Çin bankaları şimdiden zorluklar yaşıyor. Elvin Xu, Zhongshan'da faaliyet gösteren ve gaz sobaları, ısıtıcılar ve su ısıtıcıları üreten Guangdong Ouyi Elektrikli Ev Aletleri şirketinin satış müdürü. Xu, "Bu ayın başlarında bizimle anlaşma imzalayan bazı Avrupalı müşteriler, şimdi arayıp siparişleri iptal etmek istiyorlar. Çünkü euronun değer kaybı kâr hadlerini tamamen yok etti. Bize, piyasadaki yoğun rekabet nedeniyle tüketiciye yansıyan fiyatları artıramadıklarını söylüyorlar" diyor. Renminbi ve dolar, euroya karşı değer kazanıyor. Çin son haftalarda, renminbinin dolara karşı değerlenmesini engellemek için döviz piyasalarına büyük müdahalelerde bulunmaya devam etti. Amaç, renminbinin dolar karşısındaki gayrı resmi sabit kuru olan ve Temmuz 2008'den beri korunan 6,827 oranını devam ettirmek. Çin piyasasındaki Amerikan şirketleri Avrupalı firmalarla birçok sektörde rekabet halinde. Bu yüzden, euronun renminbi karşısında değer kaybetmesi, Amerikan şirketlerini de zor durumda bırakıyor. Oregon'da faaliyet gösteren ve elektrik tüketimi izleme ekipmanları üreten BPL Global şirketinin Pazarlama Müdürü Steve Jennings, "Euro değer kaybettikçe, Avrupalı şirketler avantajlar elde edecek" yorumunda bulunuyor. Çinlilerin süregelen eylemsizliği, Çin'in ticari rakiplerinin çoğunu kızdırabilir. Bu da Washington'da Kongre üzerindeki, Çin'in ihracatına kısıtlamalar getirme tehdidi içeren bir yasa tasarısı çıkarmaya yönelik baskıları daha çok artırır.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.