Pazartesi 09.08.2010

Oyun İmparatorluğu İnterneti Kasıp Kavuruyor

SAN FRANCISCO - Zynga Game Network, Twitter ve ondan önce kurulan Facebook'tan bu yana Silikon Vadisi'nden çıkan en popüler girişim. Twitter'ın pek para kazanamamasına rağmen, Facebook uygulamalarını izleyen Inside Network'a göre Zynga bu sene 500 milyon dolar kadar gelir elde edecek. Zynga, çizgi film benzeri online oyunlardan oluşan bir imparatorluk. Finansal başarısı göz önüne alındığında en çarpıcı olan faktör ise oyunların ücretsiz olması. Zynga yalnızca kullanıcılar oyunlarda seviye atlamalarını ya da arkadaşlarına hediye vermelerini sağlayacak "sanal ürünler" satın aldığında para kazanabiliyor. Bunu yapanlar da kullanıcıların çok küçük bir kısmı. En popüler oyunu FarmVille'de, sanal çiftliklere bakan oyuncular mahsul ekip hasat ediyor, toprak parçalarını daha karmaşık veya masalsı çiftliklere dönüştürüyor. Ekinlerinin solmasına izin vermeyen iyi çiftçiler, daha fazla tohum, hayvan ve ekipman satın almak için kullanabilecekleri sanal paralar kazanıyor. Ama oyuncular bu ürünleri kredi kartlarıyla, PayPal hesaplarıyla ve Facebook'un yeni ödeme sistemi "Credits" aracılığıyla da satın alabiliyor. FarmVille'in favorilerinden olan pembe traktörün fiyatı 3,50 dolar ve onu çalıştırmak için gerekli olan yakıt da 60 sent. Breton cinsi bir at 4,40 dolara, dört tavuk ise 5,60 dolara satın alınabiliyor. Bunlar küçük tutarlar ama milyonlarca kullanıcı göz önüne alındığında toplamda büyük gelirler elde ediliyor. Zynga kurulduktan kısa bir süre sonra kâra geçtiğini söylüyor. Şirketin bir yıl önce 375 çalışanı vardı. Şimdi bu sayı yaklaşık bin ve geçenlerde 400 eleman için yeni pozisyonlar açıldı. Google ve Niched'in kurucusu Marc Andreessen gibi yatırımcılar şirkete yaklaşık 520 milyon dolar yatırdı. Zynga'ya 4,5 milyar dolardan fazla değer biçiliyor ki bu da 40 yaşındaki kurucusu Mark Pincus'u Silikon Vadisi'nin en yeni milyarderi yapıyor. Firmaya olan ilgi sadece Silikon Vadisi'yle kısıtlanmış değil. Kısa süre önce medya ve teknoloji gurularını bir araya getiren bir etkinlikte, DreamWorks Animation'ın Başkanı Jeffrey Katzenberg'a kariyerine baştan başlama fırsatı olsaydı ne olmak isteyeceği soruldu. Bir röportaj sırasında, "Mark Pincus olmak isterdim" dediğini hatırlıyor. "İnternette ortaya çıkan son büyük gelişmeyi o yarattı." AppData.com'a göre, Zynga'nın oyunlarını her ay 211 milyon kişi oynuyor. San Francisco'dan finansal analist Alena Meeker, "Çok stresli bir hayatım var. Oyunlarla rahatlamayı seviyorum" diyor. Zynga'nın çok sayıda oyununu oynayan Meeker, her gün yaklaşık bir saatini bu oyunlara ayırdığını ve sanal ürünlere de haftada 20 ile 40 dolar harcadığını söylüyor. Oyunları arkadaşlarıyla, meslektaşlarıyla ve ailesiyle iletişime geçmek için de kullandığını belirtiyor. California, Oakland'da yaşayan ve işsiz olan Nathan R. Van Sleet, kullanıcıların kişisel zevklere göre döşenmiş evlerde yaşayan karakterler yarattığı YoVille oyununu günde 16 saate kadar oynadığını söylüyor. İşitme engelli olduğu ve işaret dilini bilmediği için YoVille'in forumları sayesinde pek çok kişiyle iletişim kurduğunu söylüyor. Van Sleet bir e-mailde, "Forumlar olmasaydı bu insanlarla tanışma şansını elde edemezdim" diyor. Pincus, oyunların basit olmalarının yanı sıra insanları birbirine bağlamak gibi daha yüce bir amaca da hizmet ettiğini söylerken, bu olumlu yorumlara da değiniyor. Şirket yardım kuruluşlarına da bağışta bulunuyor. Pincus, bir gün geriye dönüp baktığımızda onsuz nasıl yaptığımızı düşüneceğimiz kadar vazgeçilmez bir şirket yaratmaktan bahsediyor. Zynga elbette yalnızca Facebook'a bel bağlamak istemiyor. Kısa bir süre önce oyunlarını Yahoo'daki milyonlarca kullanıcıyla buluşturacak kapsamlı bir anlaşmaya imza attı. Pincus, iPhone 4'ün halka tanıtıldığı gün, FarmVille'e telefondan erişilebileceğini duyurmak için Apple'in Başkanı Steven P. Jobs'la sahneye çıktı. Başlangıçta pek çok meslektaşı ve yatırımcı, bir oyun şirketinin yeni bir fenomen olacağına şüpheyle yaklaşmışlar. Bu günlerde eleştiren pek kimse yok. Zynga'nın ne kadar büyük olduğu sorulduğunda, Pincus hırsını saklamakta zorlanıyor. "Bu şirkete benim kadar inanan yok" diyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.