Pazartesi 14.02.2011

Başarı İçin Yeni Trend: Hedefini İnternette Duyur

YouTube'da glamourista16 rumuzlu bir genç, şu itirafta bulundu: "Arkadaşım beni chipotle bağımlısı yaptı, kendimi durduramıyorum". Gencin hazır yiyecekleri bırakma kararıyla ilgili beş dakikalık video böyle başlıyor. YouTube'da yeni yıl kararlarını içeren bu tür binlerce video var. Ayrıca Facebook ve Twitter ile 43Things gibi başka siteler de maraton koşma, İspanyolca öğrenme ve diş ipi kullanma sözleriyle dolu. Koyduğunuz hedefleri dünyaya duyurmak, sanal dünyadaki narsisizmin son örneği gibi görünse de etkili bir motivasyon kaynağı olabilir. İktisatçılara göre, kararlarını herkese duyuran kişilerin harekete geçme ihtimali daha yüksektir. Yale Üniversitesi'nden İktisat Profesörü Dean Karlan, "Bu durum, başarısızlığın maliyetini artırıyor" diyor. Buradaki maliyet, başarısızlığın psikolojik veya sosyal bedeliyle ilgili olabilir. Ama bu sizi harekete geçirmezse, başarısızlığa gerçek bir bedel ödeten StickK. com var. StickK basit bir davranışsal ekonomi ilkesinden doğdu: İnsanlar itibarlarını veya paralarını riske attıklarında, hedeflerini gerçekleştirme olasılıkları artar. Siteyi kullanmak isteyen azimli kişiler hedeflerini yazıyor, paralarını riske atıyor (kredi kartı bilgileri daha baştan giriliyor ama para sadece başarısızlık durumunda çekiliyor) ve başarısızlık halinde paranın nereye gideceğini belirtiyor. Kullanıcılar sevdikleri bir hayır kurumunu veya (ters motivasyon amacıyla) asla desteklemeyecekleri bir kurumu seçiyor. Ardından hakem olacak kişiyi ve sanal amigoları seçiyorlar. Şu anda 63 binden fazla StickK sözleşmesi var. Ortaya koyulan para da 5,9 milyon doları geçiyor. Siteyi inceleyince, egzersiz yapmak ve para idaresiyle ilgili beklendik hedeflerin yanında şöyle cevherler de var: "Başarısız insanlarla çıkmayacağım", "Gazlı içecekleri bırakacağım" veya "New York'taki yabancılarla daha yavaş konuşacağım". StickK'i Yale Üniversitesi'nden Hukuk Profesörü Ian Ayres ve Yale İşletme Okulu öğrencisi Jordan Goldberg ile beraber kuran Profesör Karlan, "Pornoyla ilgili de epey vaat var" diyor. Özel hedeflere yönelik siteler de bulunuyor. Vücudunu forma sokmak isteyenler PEERtrainer.com'a giriyor. Yazmayı sürekli erteleyen yazarlar için 750Words. com, sigara bağımlıları için de DeterminedToQuit. com var. Kuşkusuz, kararlarınızı paylaşmak için sanal ortam şart değil ama başarısızlık durumunda yaşanan utanç, internet sayesinde daha geniş bir kitle tarafından görülüyor. Facebook benzeri sosyal ağlar da hedeflerinizi resmiyete dökmenize ve çoğu kez bu hedefleri takip etmenize imkân sağlıyor. Hemen her site, hedeflerinizi arkadaşlara söylemenizi ve aynı hedeflere sahip yabancılar bulmanızı kolaylaştırıyor. Hedeflerin sıralandığı 43Things.com sitesini kullanan San Diegolu yönetici 29 yaşındaki Leezel Martin, "Hedefler kişisel bir konu. Bunlar insanı hassas yapıyor. Çoğu arkadaşım siteyi kullandığımı bile bilmez, çünkü bilince yargılarlar" diyor. Seyahat yazarı ve televizyon programcısı Rick Steves ile Zappos'un Müdürü Tony Hsieh, bu yıl için aldıkları kararları 43Things sitesinde duyuran 192 binden fazla kişi arasında. Amaçlarını sitede duyurmanın, arkadaşlarına söylemekten farklı olduğunu belirten Martin, "43Things sitesinde benimle aynı düşünen insanlar var. Herkes birbirini teşvik ediyor" diyor. Hedeflerinizi herkese duyurmanın en gizli yolu, video. YouTube'un eğilimlerle ilgili yöneticisi Kevin Allocca, "Kullanıcılarımız kararlarını güçlendirirken bizden yararlanıyor" diyor. Çoğu YouTube kullanıcısı, hedeflerinin daha fazla video yüklemek olduğunu söylüyor. 17 yaşındaki Blair Fowler, Juicy Star07 rumuzuyla yüklediği ve 981 binden çok izlenen yeni yıl kararı videosunda, "Bazen altı gün boyunca tek bir video koymadığım oluyor" diyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.