Pazartesi 14.02.2011

Gezegeni Kurtarmak İçin Yukarıdan Bir Bakış

PARİS - Yann Arthus-Bertrand'ın fotoğraf kitabı "Earth From Above (Dünyaya Üstten Bakış)" üç milyondan fazla sattı. 78 ülkede fotoğrafladığı 5 bin 600'den fazla kişinin videolarının bulunduğu Paris'teki son sergisi, bir ayda 150 bin ziyaretçi çekti. Ayrıca 2009'da 16 milyon dolar harcayarak çektiği filmi "Home" (Ev) tüm dünyada gösterildi. 54 ülkedeki büyüleyici doğal güzelliklerin birbiri ardına geçen görüntülerinden oluşan film, insanların ölçüsüzlüğüne karşı bir uyarı niteliğinde. Arthus-Bertrand bir söyleşide, "Film bağımsız olduğu için Amerikan sinemaları birkaç yıl boyunca göstermek istemedi. Onlar için film başka bir gezegenden gelmişti" diyor. 64 yaşındaki Arthus-Bertrand Fransa'da, Légion d'Honneur dâhil olmak üzere en üst nişanlardan bazılarını almış. Ülkedeki 12 okula adı verilmiş. 2009'da Birleşmiş Milletler Çevre Programı İyi Niyet Elçisi olarak atanmış. Ancak çoğu ünlü çevre savunucusundan farklı olarak, herhangi bir bilimsel temeli olmayan Arthus-Bertrand siyasetçi de değil. İtibarın genelde eğitim veya tecrübe düzeyiyle bağlantılı olduğu Fransa'da, onunki gibi başarılı öyküleri nadir. Arthus-Bertrand'la konuşunca, onu bir Fransız entelektüelinden çok anlayışlı bir maceracı olarak görüyorsunuz. Paris yakınlarındaki hoş bir ahşap kulübeyi büro olarak kullanıyor. Personelinin çoğu 40 yaşından küçük. İçi kıpır kıpır enerjiyle dolu ve dikkati de kolayca dağılıyor. Arthus-Bertrand, "Kimse doğuştan çevreci olmaz. Seçtiğiniz yol, hayatınız, seyahatleriniz gözünüzü açıyor" diyor. Yüksek eğitimi olmayan bu eski aktör, çocukken saldırgan biri olduğunu söylüyor. Hava fotoğrafçılığını Kenya'da sıcak hava balonu pilotluğu yaparken öğrenmiş. Dünyanın havadan daha farklı bir gözle göründüğünü, orada sınırların kaybolduğunu söylüyor. 1992'de Le Monde gazetesinde çıkan bir makaleyle tesadüfen tanıştığı "sürdürülebilir kalkınma" kavramı, hayatını değiştirmiş. "Dünya'ya Üstten Bakış" çalışmasının, kendisini çevreci yaptığını söylüyor. Sekiz yılda yaklaşık 160 ülkeyi fotoğraflamış ve çevre sorunlarıyla ilgili kitaplar okumuş. Birkaç yayınevine gitmiş ve çoğu basmayı kabul etmemiş. Kitabını bastırmak için dairesini ipotek ettirmiş. Şimdi "Dünya'ya Üstten Bakış" Fransa'da hava fotoğrafçılığının kutsal kitabı olarak görülüyor. İnsanları davasına çekebilmek için daima ses getirici olayları seçmiş: "Ev" Eiffel Kulesi'nin altındaki bir dev ekranda 25 bin kişilik izleyici topluluğuna gösterilmiş. Arthus-Bertrand çoğu kez sanatına erişimin bedava olmasında ısrar ediyor. Kamuoyu önündeki açıklamalarında, tüm dünyadaki insanların "Ev"i bedava izletmelerini istemiş. Arthus-Bertrand, "Onlara 'Ben bedava bir film çekip görevimi yaptım. Şimdi sıra sizde' diyorum" yorumunda bulunuyor. Masraflarının çoğunu Fransız perakendecisi PPR'ın (iştirakleri arasında Gucci Group da var) karşıladığı filmin, dağıtımcının iyi niyetine bağlı olarak kâr amacı gütmeyen bir proje olduğunu belirtiyor. Filmin yapımcısı usta Fransız yönetmen Luc Besson, "Bu sıra dışı bir yaklaşım" diyor. Arthus-Bertrand, Fransız bankası BNP Paribas gibi büyük bağışçılar sayesinde GoodPlanet vakfını kurmuş. Vakıf şirketlere çevre dostu girişimler başlatma, karbon salınımlarını telafi edici işler yapma ve sera gazlarını azaltmada yardım ediyor. Vakıf kısa süre önce, Fransa'daki 57 bin okula doğa resimlerini ve sürdürülebilir kalkınma programlarını gösteren 20 posteri dağıtmak için devletten destek aldı. Arthus-Bertrand şimdi buna benzer bir girişimi ABD'de yapmayı amaçlıyor. Ancak Fransa'daki çoğu kişi, naif bir çevrecilik anlayışı olarak gördükleri bu girişimleri eleştiriyor. Fransız film eleştirmeni Jean-Michel Frodon'a göre Yann Arthus-Bertrand, "sevimli ve Polyannacı bir film" olan "Ev"i çekmek için şöhretinden yararlandı. Frodon bir söyleşide, "'Ev' çok izlendi ama ses getirmedi" diyor. "Yaptıklarımın biraz ütopyacı bir yanı var. Ancak ütopya, dünyanın henüz duymaya hazır olmadığı bir gerçekten başka bir şey değildir" diyen Arthus-Bertrand, hata yaptığını düşünmüyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.