Pazartesi 28.02.2011

İnternette Arama Bilmecesi

Bir an için Google'ın arama motoru olduğunuzu düşünün. Birisi "kıyafetler" kelimesini giriyor. Veya "yatak takımları". Ya da "kilimler". Son aylarda bir isim var ki, bütün aramalarda birinci sırada çıkıyordu: J. C. Penney. Bu indirimli satış mağazası milyonlarca siteyi geride bırakıyordu ve bu sadece kıyafetler, yatak takımları ve kilimler gibi kelimelerden de ibaret değildi. Aylar boyu bu kelimeler ve diğer onlarca kelime ve kelime grubu için yapılan aramalarda J.C. Penney her daim en yukarıda veya yukarıya yakındı. Google'ın açıkladığı hedef, interneti köşe bucak tarayıp eleyerek en önemli ve alakalı internet sitelerini bulmak. Peki, internetin ortak aklı, Penney'in kıyafetler, yatak takımları ve diğer kelime ve ifadeler bakımından en elzem site olduğunu mu söylüyordu gerçekten? The New York Times, New York'taki Blue Fountain Media'dan uzman Doug Pierce'a bu konuyu sordu. Pierce'in vardığı sonuç, Google aramasının sık sık çeşitli hilelere maruz bırakıldığı yönünde. Ve süreç "siyah şapka" optimizasyonunun giderek yaygınlaşan dünyasında başlıyor. Bir internet sitesinin profilini Google'ın hilekârlık saydığı yöntemlerle yükseltmeyi amaçlayan karanlık bir sanat bu. Siyah-şapka servisleri yasadışı değil, fakat Google'ın sitenin görünürlüğünü artırmanın aldatıcı ve meşru yolları addettiği teknikleri birbirinden ayırmak için belirlediği kurallar var. Stratejiyi anlamak için internet sitelerinin Google sonuçlarında nasıl yükseldiğini bilmeniz gerekiyor. Paralı reklamlardan değil "organik" sonuçlardan söz ediyoruz. Google'ın algoritması bu sonuçlar için şirketin birçoğunu tartışma konusu etmeyeceği onlarca kriteri hesaba katıyor. Fakat Google kritik bir faktörü detayıyla tanımlıyor. Bir siteden başka siteye verilen bağlantılar. Eğer Çin mutfağı ile ilgili bir internet siteniz varsa, diğer siteler ona bağlantı verdikçe sitenizin sırası yükselecektir. Ama Çin mutfağıyla hiç ilgisi olmayan bağlantılar bile, sitenizin başka sitelere yeterince bağlantısı varsa, profilinizi yükseltebiliyor. Ve Penney'in öne fırlamasına yardımcı olan strateji de işte bu noktada ortaya çıkıyor. Birileri yüzlerce internet sitesine konan ve hepsi doğruca JCPenney.com'a giden binlerce bağlantı için para ödüyor. J.C. Penney'in sözcüsü Darcie Brossart para ödeyenin Penney olmadığını söylüyor. Pierce, Open Site Explorer adı verilen bir çevrimiçi aracı kullanarak "günlük kıyafetler", "gece kıyafetleri" veya "kokteyl kıyafetleri" gibi ifadelerin yer aldığı 2 bin 15 sayfa buldu. Bu 2 bin 15 sayfanın herhangi birindeki bu tür ifadelerin birine tıkladığınızda doğruca JCPenney. com'un ana sayfasına yönlendiriliyorsunuz. Google bu tür numaraların kullanılmaması konusunda uyarılarda bulunuyor. Yakalananların cezası, şirketin Google sonuçlarında aşağıya inmesi oluyor. Genellikle de ani bir iniş oluyor bu. 2006'da Google BMW'nin Almanca Web sitesi BMW.de'yi yükseltmek için siyahşapka stratejisine başvururken yakalandığını ilan etmişti. Siteye geçici olarak, BBC'nin o dönemde "idam cezası" diye nitelediği ceza verildi: BMW'nin "arama sonuçlarından çıkarıldığı" açıklandı. The New York Times Google'a JCPenney. com'a giden bağlantılarla ilgili topladığı kanıtları gönderdi. Google'ın Webspam ekibinin Başkanı Matt Cutts'tan gelen cevap şuydu: "Bunun temel kurallarımızı çiğnemek anlamına geldiğini teyit edebilirim." Geçenlerde bir akşam Google, Penney'e karşı eylem sürecini başlattı. Saat 19:00'da J.C. Penney "Samsonite el bagajı" aramasında hala birinci sıradaydı. İki saat sonraysa 71'inci sırada yer alıyordu. Penney bunun üzerine arama motoru danışma firması SearchDex ile anlaşmasını feshetti. Penney ayrıca bir açıklama yaparak, JCPenney.com'un trafiğinin sadece yüzde 7'sinin organik arama sonuçlarının tıklanmasından kaynaklandığını iddia etti. Ancak arama uzmanları Penney'in paralı bağlantılardan büyük ihtimalle ciddi kazanımlar elde ettiğini söylüyor. Penney'e bağlantı veren site sahiplerinin birçoğuna ulaşılamıyor. Ulaşılabilenlerden 25 yaşındaki Corsin Camichel İsviçre'de bir enformasyon teknolojisi güvenlik analisti. "Kıyafetler" kelimesi, cocaman.ch adlı internet sitesinde büyük bir boş sayfanın tam ortasında yer alıyor. Bağlantı TNX. net adlı bir internet sitesi üzerinden geliyor. Site Camichel'e TNX puanları şeklinde ödeme yapıyor, o da sonrasında bu puanları trafiği cookingutensils.net gibi diğer sitelerine yönlendiren bağlantılar için takas ediyor. İnsanlar bu siteye girdiğinde ve reklamlara tıkladığında ise para kazanıyor. TNX'e ulaşma çabalarımız sonuç vermedi. Peki, aylardır devam eden bir kampanya Google'ı nasıl atlattı? "Spamciler asla boş durmaz" diyor Matt Cutts. Bir başka hipotez de şu: Geçen yıl, Advertising Age en büyük reklam verenlerinden bazılarını listeleyen bir Google belgesi ele geçirdi ve bunlar arasında J. C. Penney de vardı. Belgeye göre şirket paralı Google arama reklamlarına aylık 2,46 milyon dolar harcamıştı. Penney'e reklamlara harcadığı paradan dolayı iltimas geçilip geçilmediğini sorduğumuzda Cutts bunu "kesin bir dille" reddetti. DAVID SEGAL

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.