Pazartesi 11.07.2011

Arap Kadınlar Kariyer Peşinde

Hüda Ebu Cemre, kendi kurduğu özel sermaye fonu için görüşmeye gelen yatırımcı adaylarının onu sekreter zannettiklerini hâlâ hatırlıyor. "Ben bir soru soruyor, onlar cevabı yanımdaki adama veriyorlardı. Ama bunun moralimi bozmasına izin vermedim" diyor. Ortadoğu'da kadın aracılara, finansörlere ve girişimcilere nadir rastlanıyor. Dubai'de 40 milyon dolarlık bir sağlık hizmetleri fonunun kurucu ortağı olan Ebu Cemre, dünyada erkek egemen bir sektörde, bölgede de erkek egemen bir işgücünün arasında çalışıyor. Sektörel araştırma firması Perqin'in bu yılki bir araştırmasına göre, özel sermaye fonlarının üst yönetiminde kadınların payı dünyada kabaca yüzde 9'ken bunun Avrupa'daki oranı 9,1, ABD'deki oranı da yüzde 8,7. Kadınların ancak yüzde 25'inin emek piyasasına katıldığı Ortadoğu'daysa dengesizlik daha da büyük. Ebu Cemre ve Ortadoğu'daki diğer kadın finans profesyonelleri durumu iyileştirmeye çalışıyor. Süreç ağır işlese de kendi yatırım araçlarını geliştirerek bunun yolunu açıyor, nüfuzlu oyuncularla bağlar kuruyor ve genel bilinci artırıyorlar. Kadınların özel sektördeki işgücünün yüzde 13'ünü oluşturduğu Ürdün'ün Fransa Büyükelçisi Dina Kavar, "Son on yılda körfez ülkelerindeki kadınlar çok daha girişimci oldular" diyor. Ebu Cemre gibi Maha El-Guneym de yeni bir finans şirketi kurarak tepede bir yer edinmiş. El-Guneym, Kuveyt devlet fonunun yatırım kolunda genel müdür yardımcılığına kadar yükselmiş. Fakat rekabet sertleşince başka yollardan ilerlemeye karar vermiş. Böylece 13 yıl önce Kuveytli finans şirketi, Global Investment House'u kurmuş. Zamanla özel sermaye fonlarına de el atmış ve bugün 1,5 milyar dolarlık dört fonu idare ediyor. Kadınlar hem kültürel hem de yapısal engellerle karşılaşıyorlar. Ebu Cemre, "Sesimi duyurmak için daha saldırgan olmayı öğrenmek zorunda kaldım" diyor. Fakat bazı Ortadoğu ülkelerinde kadınlar araba kullanamıyor veya kamusal alanlarda karşı cinsle bir arada bulunamıyor. Ayrıca katı giyim kuralları uygulanıyor. Bu gibi sınırlamalar, eski bir televizyoncu olan girişimci Muna Ebu Süleyman'ın da işini zorlaştırmış. Bir giyim koleksiyonu ve yeni ebeveynler için bir Facebook uygulaması geliştirmek isteyen Ebu Süleyman işini devlet nezdinde tescil ettirmek için normal süre olan üç gün yerine bir yılını harcadığını belirtiyor. "Her seferinde başka bir şey, yeni bir bilgi istediler" diyor. Kadınlar çoğu zaman muhafazakâr kreditörlere bağımlılar, onlar da kadın yönetimindeki küçük firmalara kredi vermek istemiyor. Nitekim Ebu Cemre de şirketine para bulmak için Ortadoğu'nun dışına çıkmış. Geçtiğimiz günlerde Paris'te yapılan bir konferans, danışmanlık ve sosyal medya yoluyla bölgedeki kadın finansörlere nasıl yardım edilebileceğini işliyordu. Ebu Cemre, "Ortadoğulu bir kadın olarak, bir Arap kadını olarak bazı erkeklerden çok destek gördüğümü söylemeliyim. Vazgeçmememde onların da yardımı oldu" diyor. Konferansı organize eden Enu Berdvec'se, Kadın İş Forumu'nun daha geniş kapsamlı bir kampanyası çerçevesinde bu etkinliği düzenlediğini belirtiyor. Önde gelen 34 sanayileşmiş ülkede ekonomik araştırmalar yürüten Ekonomik İşbirliği Ve Kalkınma Örgütü'nün desteklediği forum, dünyada kadın girişimcileri eğitmeyi amaçlıyor. Ve bölgedeki varlıklı kadınların zengin kaynaklarını değerlendirmek istiyor. Ortadoğu'da kadınların milyarlarca doları kontrol ettikleri tahmin ediliyor. Berdvec, "Dul ve boşanmış kadınlarda bu paralar var ve onlar bunu yalnızca göz farına harcamıyor" diyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.