Pazartesi 03.10.2011

Çamaşırlar Artık Soğuk Yıkanacak

Üreticiler
yeni geliştirilen çamaşır deterjanlarının çoğu giysiyi soğuk suda da çok temiz yıkayabildiğini söyleye dursun, tüketiciler hâlâ inatla ısı düğmesini çeviriyor. Sıcak suyun daha iyi temizlediği şeklindeki (enerjiyi israf edip sera gazı emisyonlarını artıran) eski öğüdü bırakmıyorlar. ABD'yle karşı laştı r ı ldığında, tüketicilerin normalde çevreye daha duyarlı oldukları Almanya'da bile üreticiler soğuk su deterjanlarını satmakta zorlanıyor. Persil ve Purex markaları altında soğuk su formüllerini pazarlayan Alman şirketi Henkel'in araştırmageliştirmeden sorumlu Başkan Yardımcısı Thomas Mueller- Kirschbaum, "Leke çıkarma ve beyazlığa, performans ve fiyata odaklanmak çok daha etkili" diyor. Elbette ki bazı tüketiciler giysiler çekmesin veya renkler solmasın diye eskiden beri soğuk suyu tercih ediyor. Birçokları da koyu renklileri veya hassas giysileri soğukta yıkıyor. Fakat tüm giysileri soğuk suda yıkayabilen deterjan fikri, en azından Kuzey Amerika ve Avrupa'da, yeni. Japonya'da tüketiciler çamaşırlarını normalde zaten soğuk suda yıkıyor. Bir makine dolusu çamaşırı yıkamak için tüketilen enerji ve salınan sera gazlarının yaklaşık dörtte üçü suyun ısıtılmasından kaynaklanıyor. Oysa bilim insanlarına göre sıcak su çoğu zaman gereksiz bir israf. Yeniliğin Kuzey Amerika'daki öncüsü Procter & Gamble. Çamaşır yıkamak için su ısıtmanın ne kadar çok enerji istediğini fark eden firma 2020'ye kadar çamaşırların yüzde 70'inin soğuk suda yıkanması hedefini koydu. Firmanın tahminlerine göre halen dünyada soğuk suyla yıkanan çamaşırların toplam içindeki oranı yüzde 38. Fakat Procter & Gamble araştırmacı ları Tide Coldwater markasını yaratmaya çalışırken bir sorunla karşılaştı. Meğer sıcak su gerçekten de çamaşırların daha temiz olmasına yarıyormuş. Temiz çamaşırın üç sırrı varsa onlardan biri de ısı enerjisi. Diğer ikisi mekanik enerji ve kimyasallar. Öyle olunca, bilim insanları soğuk suda etkili olan başka enzim ve sürfaktanlara sahip bir Tide Coldwater geliştirdiler. Bu ürün 2005'te piyasaya sürüldü. Şirkete göre, soğuk su deterjanlarının açık arayla en çok satanı olan Tide Coldwater bugün ABD'de 150 milyon, Kanada'da da 60 milyon dolarlık bir satışa ulaştı. Normal Tide deterjanınınsa yalnızca ABD'deki yıllık satışı bir milyar doları geçiyor. Henkel'in Çamaşır Bakımı Müdürü Kiem Ho, kullanımı devlet tarafından teşvik görmedikçe veya sektör büyük bir kampanya yürütmedikçe, soğuk su deterjanlarının bir niş pazar olarak kalacağını düşünüyor. Nitekim rüzgâr türbinlerinin her yerde görülebildiği ve Yeşiller Partisi'nin siyasetteki merkez partilerden biri olduğu Almanya'da deterjan üreticileri tüm ısılarda aynı olumlu sonucu veren mamuller çıkarmış ve birkaç yıl önce böyle bir reklam savaşı başlatmışlardı. Fakat o mamuller de raflarda kaldı. Geçtiğimiz günlerde güneybatı Almanya'daki Philippsburg kentinde alışveriş yapan 53 yaşındaki Ottillie Theis, "Hiç denemedim bile. Normal kirlerin ve lekelerin soğuk suda çıkacağına inanmıyorum işte" diyor. Pazar araştırmalarına göre Almanya'daki ortalama çamaşır yıkama ısısı ancak yılda bir derece gibi çok ağır bir hızla düşüyor. Procter & Gamble yetkilileriyse daha çok tüketicinin soğuk su kullandığını gösteren anketlerden umutlandıklarını belirtiyor. Tide Coldwater ilk çıktığında çamaşırların ancak yüzde 30'u soğuk suda yıkanıyordu. Bugün bu oran yüzde 40'a yaklaştı. Şirketin Kuzey Amerika çamaşır ürünleri araştırma ve formül tasarımı müdürü olan Dawn French, "Sıcaktan soğuğa geçen insanlar var. Fakat sıcak suda yıkanan çamaşırın miktarı neredeyse hiç değişmedi" diyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.