Pazartesi 12.03.2012
Son Güncelleme: Pazartesi 12.03.2012

Hollywood Geleceği İnternette Görüyor

Los Angeles - Sinemaya gidenlerin sayısı 2011'de son 16 yılın en düşük seviyesindeydi. DVD satışları düşmeye devam ediyor. Yine de Hollywood iyimser. Ne de olsa müzik işinde değiller. Bazı anlaşmalarla kendini güvene alan Hollywood, müzik sektörünü öldüren Napster benzeri bir felaket yaşamıyor. Yasadışı müzik indirmeyi sağlayan bu dijital ölüm tuzağı plak şirketlerini yerle bir etmiş, sonra da yasal müzik indirme platformları, özellikle de iTunes, pazarı ele geçirmişti. Tersine, internet Hollywood'a geliyor. Örneğin, Google bir ev sinema sistemi geliştiriyor. Diğer medya şirketleri de internette veri akış hizmetleri üzerine çalışıyor. Hollywood film ve televizyon programlarının internet dağıtımı, kimsenin tekelinde olmayacak. Alıcıların çok olması Hollywood'a avantaj getirecek ve içeriklerin fiyatı yükselecek. Sinema, televizyon ve spor odaklı Mandalay Eğlence Grubu'nun İcra Başkanı Peter Guber, "'Aman Tanrım, iş modellerimiz çöktü, bizi çiğ çiğ yiyecekler' diye bir panik hali kalmadı. Onun yerini bir coşku aldı. Stüdyolar internette sağlıklı, büyüyen bir pazar görüyor" diyor. Web tabanl ı ciddi sinema ve televizyon programı alıcıları her yerde mantar gibi bitiyor. Postayla DVD kiralayan ve veri akışı hizmeti veren Netf lix, zaten Hollywood içeriklerini kovalıyor ve bunun için yüklü ödemeler yapıyor. Şimdi de Verizon'la Redbox güçler ini birleştireceklerini ve internette sinema filmleri için veri akış hizmeti sunacaklarını duyurdular. Viacom bünyesindeki programların ("Jersey Shore" ve "Sünger Bob" dahil) bölümlerini satın almak için bir anlaşmaya varan Amazon'sa, kendi kuracağı bir veri akış hizmetiyle Netflix'e rakip olmaya hazırlanıyor. Hollywood, YouTube ve Google'un da sinema ve televizyon hizmetlerini genişleteceğini , kiralamakla yetinmeyip satışa başlayacağını tahmin ediyor. Bu arada Walmart'ın Vudu, Best Buy'ın CinemaNow, Apple'ın iTunes ve Hulu'su tekliflerini yükseltiyor. Bunlar DVD sektöründeki kayıpları henüz telafi etmese bile hiç de azımsanacak bir miktar değil. Lazard Capital Markets adlı yatırım firmasının analisti Barton Crocket, Netflix'in veri akış hakları için 2011'de 937 milyon dolar harcadığını, 2012'de de 1.8 milyar dolar harcayacağını hesaplıyor. Netflix, 26 Şubat'ta en iyi film dalında Oscar ödülünü alan "The Artist" dâhil, bazı filmler için yapımcı firma Weinstein'le anlaşmaya vardı. DreamWorks, açıklanmayan bir süre için film başına tahmini 30 milyon dolar alacak. Disney de kablolu TV ve internet hizmet sunucusu Comcast'la 10 yıllık bir veri akış anlaşmasına vardı ve bunun karşılığında milyarlarca dolar kazanacak. Stüdyolar bu noktaya gelebilmek için büyük çaba harcadı. İçerikleri satmadı veya en azından, rekabetçi fiyat tekliflerini baskılayacak imtiyaz anlaşmalarından kaçındılar. Ayrıca bant genişliği de onların lehine. Çünkü internetin müzik sektörünü hızla bitirmesinin önemli bir nedeni, şarkıların az yer kaplaması ve sınırlı bir bant genişliğinde kolayca gönderilebilmesiydi. Warner Brothers Television'un ABD Dağıtım Başkanı Ken Werner, "Bu sektörü hâlâ öğrenme aşamasındayız. Ancak yine de heyecan verici. Dijital pazar bizim açımızdan çok olumlu gelişiyor" diyor. Fakat eğlence sektörüne odaklı mali danışmanlık yapan Roy A. Salter, mevcut hareketliliği, dünyadaki televizyon kanallarının film haklarını almak için yarıştığı 1980 ve 1990'lara benzetiyor. O yıllarda sektörün aslında balon gibi şiştiği ortaya çıkmış ve beklenen büyüme olmayınca bazı alıcılar lisans ödemelerini yapamamıştı. Bir başka sıkıntı da Hollywood'un sinema ayağını i lgilendiriyor. Hollywood'un HBO ve Showtime gibi kablolu TV kanallarıyla olan anlaşmaları, yeni filmlerin sözleşme süreleri içinde rakip firmalarca internette sunulmasına müsaade etmiyor ve buradan daha çok gelir elde etme imkânını sınırlıyor. Nitekim geçen yıl Amerika'da içerik dağıtımı için yüklü miktarda ön ödeme yapan tek büyük firma, Netflix'ti. Guber, "En büyük kâbus, tek alıcınızın olmasıdır" diyor. Fakat Guber stüdyolar için işlerin giderek iyiye gideceğini düşünüyor. Guber, "İnsanlar heyecan istiyor ve teknoloji şirketleri de bunun farkında" diyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.