Pazartesi 27.08.2012

Almanya'nın Ekonomik Temeli KOBİ'ler Euroyu Seviyor

FRANKFURT - Euro bölgesinin dağı lmasını isteyen Almanların sayısı artıyor olabilir, fakat makine aksamı üreten küçük bir fabrikanın sahibi Dagmar Bollin-Flade onlar gibi düşünmüyor. İş dünyasından birçok Alman gibi o da ortak bir para biriminin getirdiği ekonomik faydaların çok iyi farkında. Bollin-Flade, "'Biz eurodan çıkmak istiyoruz' diyenlerin hiçbiri önceleri işlerin nasıl olduğunu hatırlamıyor" diyor. Bu iş kadınının sahibi olduğu Christian Bollin Armaturenfabrik adlı kuruluş, ülkedeki sayısız KOBİ'den biri. Ve Almanya'da "Mittelstand" olarak bilinen KOBİ'ler ülkedeki istihdamın yüzde 60'ını karşılıyor. Bu işletmelerin çoğu hem kendilerinin hem de müşterilerinin onlarca Avrupa para birimini takip etmek zorunda kaldıkları eski günleri özlemiyor. Bunun önemli bir nedeni de Alman markının bazen onları yabancı piyasalardan neredeyse attıracak kadar güçlenmesiydi. Yunanistan'ın eurodan ayrılması, hatta tekrar marka dönülmesi üstüne gelişigüzel konuşulurken bunun muhtemel ekonomik sonuçlarını kamuoyuna hatırlatanlar çoğunlukla Alman iş dünyasının önde gelen isimleri oluyor. Nitekim Alman Sanayi Federasyonu Başkanı Markus Kerber de geçenlerde Avrupa'da entegrasyonun daha ileri götürülmesini istemiş, ortak para birimine güveni zedeleyen "müzmin siyasi kararsızlık ve bölünmeyi" eleştirmişti. Euroya geçişten en kârlı çıkanlar Mittelstand olmuş, çünkü bu sayede çokuluslu şirketler gibi hareket etmeleri kolaylaşmıştı. Küçük bir imalathanede 30 kadar çalışanla faaliyet gösteren Bollin, özel kapatma vanalarını Çin'e ve Avrupa'nın çeşitli yerlerine satıyor. Bollin-Flade geçen yıl Şansölye Angela Merkel'le onun makamında Mittelstand sorunlarını görüşmek üzere davet edilen 10 kadar işadamı ve kadınından biriydi. O, sorunlu euro ülkelerine ancak mali disiplin gösterdikleri takdirde para yardımı yapılmasını savunan Alman liderin stratejisini desteklediğini belirtiyor. "Karşılığında bir şeyler alabilmeliyiz" diyor. Buna karşılık bazı ekonomistler euro bölgesinin başka yerlerinde de büyümeyi canlandırmak için Almanların daha çok harcama yapmasını istiyor. Fakat Almanlar, İspanya ve İtalya'yı vura ve Fransa'yı da tehdit eden olumsuzlukların yaşanmamasında mevcut yaklaşımlarının etkili olduğunu savunuyor. Bonn'daki Mittelstand Araştırma Enstitüsü'nün verilerine göre 2000'lerin başlarında Yunanistan borç üstüne borç yaparken Almanya'daki küçük ve orta ölçekli işletmeler harcamalarını kısıyordu. Enstitü ekonomisti Christoph Lamfuss Alman KOBİ'ler konusunda, "Banka ve dış finansmana bağımlılıklarını azaltmak istiyorlar. Gelecek nesle sağlam şirketler bırakmak istiyorlar. Son tahlilde bu, Alman ekonomisi için iyi bir şey" diyor. Verilere göre euro bölgesinde ekonomi, 2012'nin ikinci çeyreğinde resmen durgunluktan küçülmeye geçti. Nisan- Haziran dönemindeki gayrisafi yurtiçi hâsıla bir önceki çeyreğe göre yüzde 0.2 düştü. Yılın ilk çeyreğindeyse büyüme zaten sıfırdı. Alman ekonomisi bunu ne kadar dengeleyebilir? Bunun belirlenmesinde Christian Bollin Armaturenfabrik gibi kuruluşlar da rol oynuyor. Krizin artık Alman sanayisine de zarar verdiği konusunda işaretler görülmeye başladı. Ülkedeki imalat Haziran'da bir önceki aya göre yüzde 0.9 düştü. Yeni siparişler azalmaya başladı. Fakat Mittelstand'ın bu düşüşe hazırlıklı olduğuna inanmamız için geçerli nedenler var. Birkaç yıl önce Bollin-Flade, Alman ekonomisinin niçin bu kadar dayanıklı olduğunu açıklayabilecek bir şey yapmış ve en büyük müşterilerinin siparişlerini geri çevirmişti. Belli bir gelir kaynağına fazla bağımlı olmaktan çekiniyordu. Böylece bugün de geçerliliğini sürdüren bir kuralı yürürlüğe koydu. Gelen iş fırsatlarının bazen geri çevrilmesini gerektirse de hiçbir müşteri, satışların yüzde 10'dan fazlasını alamazdı. Bollin-Flade, "Yaptığınız satışlar bir anda yüzde 20 düşerse zora girersiniz. Yüzde 10 düşerse de bu hoş olmaz, ama o kadar acı vermez" diyor. Silikon Vadisi veya Şanghay gibi yerlerde kâr fırsatlarını bu şekilde tepmek belki de bir girişimcinin yerel ticaret odasından atılmasına yetebilir. Fakat Mittelstand genel olarak riskten uzak durmayı ve ağır, istikrarlı büyümeyi sever ve bunu hızlı para kazanmaya tercih eder. Bol lin-Flade, "Makinelerimin parası ödeniyor. Bankaya borcum yok. Mittelstand'ı ayıran şeyler bunlar. Zor zamanlar için kenara bir şey koyarsınız" diyor. Fakat (Mittelstand firmalarının güçlü yanlarını da bu örnek ortaya koyar) Bollin Armaturenfabrik, uluslararası bir üne sahip ve yüksek vasıflı ihtisas ürünlerini dünyanın her yerine ihraç ediyor. Nitekim geçenlerde de fabrikadaki istif raflarında üst üste konmuş Çin yolcusu mukavva kutular göze çarpıyordu. Üretim Müdürü Marcus Franz tornaların ve matkap tezgâhlarının uğultusunu bastırmaya çalışarak, "Bunlar Cuma günü Pekin'e gidiyor" diyordu. Şirketin uzmanlığı, siparişe göre parça üretmek ve onları çabucak (gerekirse birkaç saat içinde) teslim etmek. Bollin- Flade, "Konu fiyat değil. Konu teslimat süresi. Benim yaptığımı yapan çok fazla kuruluş yok" diyor. Mittelstandların iş konularıyla ilgili tutumluluklarını da eski bir deyişle aktarıyor. "Aynı anda iki pantolon giyemezsin. İkincisi dolaptadır, üçüncüsüne zaten ihtiyacın yok".

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.