Giriş Tarihi: 9.3.2014

Apple'ın Mütevazı Alımları

Bazı teknoloji devleri çalışma sahalarını genişletmek için son yıllarda milyar dolarlık anlaşmalar yaparken (Facebook'un WhatsApp'ı, Microsoft'un da Nokia'nın telefon işini alması gibi), Apple gibi bazı şirketler ise halihazırda mevcut olan veya geliştirilen ürünlerdeki boşlukları doldurmak amacıyla küçük alımlara gidiyor. Apple, son 15 ayda 20'den fazla küçük sayılabilecek şirketi satın aldığını bildiriyor. Firma son çeyrekte a lımlar i çin 5 25 m ilyon dolar harcamış ve bu rakam geçen yılki aynı dönemin neredeyse iki katı. Anlaşmalar ne kadar küçük görünse de (Apple'ın yaklaşık 160 milyar dolar nakdi var), şirketin gittiği yönü ve hangi ürünlerle hizmetleri yapmaya veya iyileştirmeye çalıştığı konusunda ipuçları veriyor. Apple'ın geçen yılki en büyük alımı, 300-350 milyon dolar ödeme yaptığı 150 çalışanlı PrimeSense idi. PrimeSense, kullanıcıların vücut hareketleriyle oyunları kontrol etmesini sağlayan Xbox'takine benzer sensörler geliştiriyordu. Bazı analistler, PrimeSense'in uzmanl ık ve teknolojisini Apple'ın televizyon setlerine uygulayabileceğini aktarıyor. Apple, izleyicilere televizyonda program öneren "Matcha.tv"yi de satın almıştı. Şi rket i n konumsal veri hizmetlerini (Locationary, HopStop ve Embark gibi) satın alması, zayıf olmakla eleştirildiği haritalama işine ilgi duyduğu şeklinde yorumlanıyor. Teknoloji danışmanlığı şirketi Creative Strategies'ten Ben Bajarin, "Büyüme f ırsatları olduğunu düşündükleri yerlere ön yatırım yapıyorlar" diyor. "Apple'ın şüphesiz ki, satın aldığı şeylerde seçici ve disiplinli bir tutumu var." Teknoloji sektöründen de müşterileri olan mali hizmetler kuruluşu UBS AG analisti Brent Thill, satın almalara büyük paralar ayırmanın genelde büyük riskleri de beraberinde getirdiğini belirtiyor. Satın alınan şirketin kurucuları (en yüklü parayı alan üstün yetenekler) için parayı alıp yeni bir teşebbüse girişmek hiç de küçük bir ihtimal değil. Üstelik kültürel anlaşmazlıklar da yaşanabilir: Yeni teknolojilere odaklı küçük bir şirket, kârlılığı artırmak isteyen yeni sahibin amacına uyum sağlamayabilir. Apple'ın aldığı şirketlerden bazıları bir-iki kişilik kuruluşlar. Onlardan biri, bir fotoğraf makinesi uygulaması geliştiren tek kişilik SnappyLabs. SnappyLabs'un kurucusu John Papandriopoulos, iPhone'daki kameranın daha büyük bir kare hızında yüksek çözünürlüklü fotoğraflar çekmesini sağlayan bir uygulama geliştirmişti. Apple bu yıl SnappyLabs'ı satın aldı ve Papandriopoulos'u da şimdi yazılım mühendisi olarak istihdam ediyor. İsminin açıklanmaması koşuluyla konuşan, Apple'ın geçen yıl satın aldığı bir kuruluş çalışanının dediğine göre Apple, birkaç kişiden daha kalabalık yeni bir teknoloji şirketini satın aldığında aradığı şey genelde, belirli becerilere sahip ve birlikte iyi çalışan bir takım oluyor. Diğer anlaşmalarsa yeni teknolojileri mevcut ürünlere hızla entegre etmek amacı güdüyor. Örneğin Apple 2012'de AuthenTec'i almış ve parmak izini algılayan teknoloji yeni iPhone'larda böylece yer bulmuştu. Fakat şirketin kâr artışı son birkaç yılda yavaşladıkça bazı analistler, köklü değişikliklerle yeni gelir kaynakları yaratılması gerektiğini söylüyor ve buna örnek olarak, otomobil üretmek için Tesla'nın ya da eğlence endüstrisine daha fazla girmek için Netflix'in satın alınmasını veriyor. Wells Fargo analisti Maynar Um ise, "Apple, birilerinin demesiyle iş yapan bir şirket hiç olmadı" diyor ve ekliyor: "Onlar doğru olduğuna inandıkları şeyleri yapıyor ve bildikleri yoldan şaşmıyorlar."
BRIAN X. CHEN

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.