Giriş Tarihi: 16.3.2014

Kara üzerinde mermiden daha hızlı gitme planları

AVONMOUTH, İngiltere - Dört tekerlek üstündeki en hızlı insan olma tutkusunun 1898'deki hali gayet mütevazıydı ve Paris'in hemen dışındaki bir köyde gerçekleştirilmişti. Kont Gaston de Chasseloup- Laubat isimli bir Fransız, hatları yumuşak bir at arabasına benzeyen ve elektrikli motor takılmış bir araçla saatte 63 kilometrelik bir hıza ulaşmıştı. Olayı Paris gazetelerinde aktaranlar, hırs ateşi veya abartılı bir hayal gücüyle gerçeklikten tamamen koparanlar için Fransızcada kullanılan bir ifadeye başvurmuş ve kontun "fou furieux" mü olduğunu, yani aklını mı kaçırdığını sormuşlardı. Gerek Chasseloup-Laubat, gerek de kara hız rekorunun hayalperest ve bazen de ölümlü tarihinde onun peşinden gidenler için Richard Noble mükemmel bir bilgi kaynağı. Bu kulübün yerleşik üyelerinden biri olarak o (Noble 1983'te jet motorlu Thrust II ile kara hız rekorunu saatte 1.020,4 kilometreye yükseltmişti) , 2016'nın sonuna kadar saatte 1000 mil (1609 kilometre) eşiğine ulaşabilecek güvenilir isimlerden biri. Br istol kent inin hemen güneyindeki Avonmouth'ta Noble ile tasarımcı, mühendis ve destek elemanlarından oluşan 60 kişilik bir e kip, s oğuk b ir t icari d epoda Bloodhound isimli, füze biçimli bir araba üstünde çalışıyorlar. İngilizlerin Soğuk Savaş döneminde yaptıkları, yerden havaya fırlatılan bir füzeden ismini alan Bloodhound, 70 milyon doları bulan maliyetiyle en pahalı rekor denemesi olacak. Onlarca yıldır rekor peşinde koşan 67 yaşındaki Noble, teknik ve mali güçlükler yüzünden biraz yorulduğunu itiraf ediyor. "İnsanlar bana ne kadar heyecanlı olması gerektiğini söyleyince, onlara bunun t am b ir k âbus o lduğunu anlatıyorum" diyor Noble. Ama şunu da eklemeden geçmiyor: "Bilirsiniz, biz İngilizler böyle muzipliklerde iyiyizdir. Ayrıca bu, dünyada yapabileceğiniz en heyecan verici işlerden de biri." Bloodhound ekibi , ası l mot ivasyonla r ını n İngi l i z mühendislerinden yeni bir nesil yetiştirme arzusu olduğunu açıklıyor. Bu yaklaşımla proje için hükümetin desteğini almayı başarmışlar. Ülkede 5 binden fazla ortaokul ve lisenin fen dersleri şu an Bloodhound web sitesi "BloodhoundSSC.co.uk" üstünden projeye bağlanıyor. Noble rekor kırdıktan yirmi yıl sonra sürüş sorumluluğunu İngiliz Hava Kuvvetleri'nden savaş uçağı pilotu Andy Green'e bırakmış. Oxford mezunu bir matematikçi olan 51 yaşındaki Green 1.223,657 kilometre/saatle şimdiki rekoru elinde bulunduruyor. Yani karada ses hızını aşan tek insan o. Bloodhound ekibi hız hedefine, Güney Afrika'daki Hakskeen Tuzluğu'nda ulaşmayı umuyor. Bazılarına göre, uzay araçlarının saatte 38,624 kilometreye ulaştığı bir çağda, .357 model bir altıpatlardan çıkan bir mermiden daha hızlı giden bir araba yapmak tamamen anlamsız. Oysa projenin önde gelen isimleri, Bloodhound'un uzay uçuşundan daha zor bir şeyi başarmayı hedeflediğini belirtiyor. 13.4 metre uzunluğu, 1.82 metre genişliği ve 6 ton ağırlığı olan araç üç motordan güç alacak: Biri İngiliz Hava Kuvvetleri'nin gözde savaş uçağı Typhoon için geliştirilen bir Rolls Royce jet motoru; ikincisi, bu motorun altına yerleştirilen ve Amerikan yapımı Nammo roketinden uyarlanan bir motor; üçüncüsü ise roketin yakıt pompası olarak çalışacak olan bir V8 Formüla 1 motoru. Bu jet ve roket motorlarının üreteceği gücün, Grand Prix yarışlarında sıraya dizilen Formüla 1 arabalarının toplam gücünden altı kat fazla olması bekleniyor. Yetmezmiş gibi, Bloodhound'u sekiz kilometrede durdurmak için havalı frenler, paraşütler ve 320 kilometre/saatin altındaki hızlardan itibaren, dökme alüminyum tekerleklerdeki dahili frenler devreye girecek. Green, hız denemesini fırlatma koltuğu ya da buna benzer bir hayat kurtarma mekanizması olmadan gerçekleştirecek; projenin mühendisleri, Bloodhound eğer bir kaza yapacak olursa, o hızda zaten kimsenin kurtulma şansının olamayacağına karar vermişler. Verdikleri bir başka karar, Green'in hayatını sağlam bir tasarımla güvenceye almak. Aracın havaya kalkmasını ya da izlemesi gereken dümdüz rotadan sapmasını önlemek için bu uğurda bilgisayar simülasyonlarıyla binlerce saat geçiriyorlar. Green, "Karada sesten hızlı gitmekle ilgili güvenlik problemlerini esas olarak çözdük" diyor. Mühendisler proje için 1997'dekinden "bin kat daha güçlü" süperbilgisayarlar kullanıyorlar. "Bloodhound'un çevresindeki hava akışını çözdük; böylece araba ne gittiği düz hattan sapacak, ne de çölün yüzeyini aşındırıp burnu havaya kalkacak" diyor Green. Fakat yine de "gerçek dünyada işler bazen bilgisayar simülasyonlarındaki gibi gitmiyor."
JOHN F. BURNSMARCH

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.