Giriş Tarihi: 27.4.2014

Ne Kadar Gereksiz ve Ucuz da Olsa Fikirler Tutabilir

Twitter ve Instagram çağında, bir görüntü ya da fikir dünyayı dolaşarak çabucak milyonlarca kişi tarafından beğenilebilir. Ve bu hızlı ün bazen çevrimdışında da başarıya dönüşebilir. New Yorklu bir sanatçı, sevilen İngiliz sokak sanatçısı Banksy'nin resimleriyle kibar Amerikalı aktör Tom Hanks'in yüzünü birleştirdiğinde olduğu gibi. Sanatçı, 2011'de aşağı Manhattan'daki bir duvara bu görüntüyü yapıştırdı ve sokak sanatı üstüne bir internet sitesine fotoğrafını gönderdi. The New York Times'ın yeni bir haberine göre, fotoğraf internette şaha kalktı ve Hanksy isimli sanatçı o gün bugündür üç kişisel sergi açarak, eserlerini 4 bin doları bulan fiyatlardan sattı. Hukuk fakültesi terk olan 30 yaşındaki Hanksy'nin kendisi bile fikrin "hödükçe, aptalca ve ucuz bir espri olduğunu" kabul ediyor. "Ben internet için yaratılmışım" diyor Hanksy. "Amerikalılar elbette Tom Hanks'i seviyor ve Banksy'yi de seviyor. Bunları sokağa koymakla ne yaptığımı bilmediğim yalanını söylemeyeceğim. Bir yerden bir yol bulursa ya da onu bir internet sitesine gönderirsem fark edilip tıklanacağını biliyordum." Hanksy'nin sanatına duyulan ilgiyi canlı tutmak için kullandığı taktiklerden biri de gerçek kimliğini basından saklamak. Sanatçının kendi deyişiyle, "Gizliliğin örtüsü, biraz daha cazibe ve heyecan katıyor. İyisi mi biraz daha gizli kalıp onunla eğlenelim." Fakat internet şöhreti kısa sürebiliyor. The New York Times'ın haberine göre bazı sanatçı ve yazarlar internet ününü kârlı anlaşmalarla perçinlerken, Twitter'daki sahte "@ GSElevator" hesabının gerisindeki kişi, geçenlerde altı haneli bir sözleşmeye imza attıktan sonra bu anlaşma bozuldu. 650 binden fazla takipçisi olan hesapta güya yatırımcı bankası Goldman Sachs'ın asansörlerinde konuşulanlar yer alıyor. Sample tweets:
* "Paranın beni motive edemeyeceği kadar zengin olmak istiyorum, hepsi bu."
* "Piyango matematik bilmeyen fakirlerden alınan vergidir."
* "Küçüklerin önemli bir hayat dersi almalarına az kaldı. Noel Baba zengin çocuklarını daha fazla seviyor."
* "Çöp öğütücüm dünyanın yüzde 98'inden daha iyi besleniyor." Yazarın kimliği şubatta ortaya çıkınca (John LeFevre, Goldman Sachs'ta hiç çalışmamıştı) yayıncı, kitap projesini iptal etti. Kitabın önerilen başlığı, "Cehenneme Kadar: Yatırım Bankacılığı Dünyasından Gerçek Sapkınlık ve Aşırılık Hikâyeleri" idi. LeFevre, niyetinin belgesel nitelikte bir kitap çıkarmak değil, "Wall Street üstüne bir yorum" getirmek olduğunu aktarıyor. Business Insider isimli web sitesinde, "Şüphe kalmasın diye söylüyorum, Twitter'daki mesajlarımın Goldman Sachs asansörlerindeki gerçek konuşmalar olduğunu sananlar budaladır" diye yazmıştı LeFevre. Twitter hesabıysa, kitap sözleşmesi iptal olmasına rağmen hâlâ faal. Diğer örneklere gelince; amaç toplumsal yorum değil, eğlence. "İnternet Kedi Videoları Festivali" isimli gezici sergi ülkede turne yaptıktan sonra geçen sonbahar New York kentine ulaşarak kapalı gişe oynamıştı. Olayın kendisi kadar adı da basitti: Kedi videolarından oluşan 80 dakikalık bir gösteri. Ve tek bir gösteriye 10 bin kişi katıldı. Festivali gerçekleştiren Minneapolis, Walker Sanat Merkezi'nin Müdürü Scott Stulen, etkinliğin cazibesini şöyle açıklıyor: "Göründüğü kadarıyla kedi videoları dil ve kültür engeli tanımıyor."

EMMA G. FITZSIMMONS

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.