Türkiye'nin en iyi haber sitesi
ŞELALE KADAK

Irak'ta şu anda 10 bin şoförümüz var

UND Başkanı Çetin Nuhoğlu, 'Irak çok önemli bir pazar. ABD mallarını taşımak işimizin çok küçük bir bölümü. Bu pazardan vazgeçmemiz mümkün değil" dedi

Irak'a Türkiye'den yapılan aylık sefer 20 binden 40 bine çıkmış. Türk şoförlerin öldürülmesi yüzünden ABD mallarının taşınması bir süre sekteye uğrasa da, Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) Başkanı Nuhoğlu, Irak'ta büyük potansiyel olduğunu ve güvenlik sorununun üzerinde çalıştıklarını söyledi.

* İşler durunca taşımacılık da neredeyse durmuştu ama sonra özellikle 2003 yılında çok iyi bir yıl geçirdiniz. Sektörün birkaç yılına bakınca neler görüyoruz? Bizim felaket yılımız 2001'di. 1998'de yaşanan dış ve iç krizlerle sektör belki de tarihinin en kötü dönemine geldi. Ciddi bir erozyon yaşandı. Küçüldü sektör. 2002'de toparlandık. Komşu ülkelerle olan ticaretin gelişmesi bizi de büyüttü aslında.

* Irak pazarı da böylece mi açıldı? Evet. Toplam ticaret içinde komşu ülkelerle olan ticaretin payı yüzde 2.7'den, yüzde 11'e çıktı. Birinci derecedeki komşu ülkeler ve onların altındaki ülkelerle ilişkiler gelişmeye başlayınca, en önemli taşıma yolu olarak karayolu ön plana çıktı. Son iki yıldır Irak, Romanya, Bulgaristan, Yunanistan, Azerbaycan ve Suriye'ye sefer sayısında yüzde 100 artış meydana geldi.

* Sektörün yaptığı uluslararası taşımacılığın bugünkü fotoğrafı nasıl? 2001 yılında uluslararası taşıma 150 bin seferdi, bu şu anda 300 bin seferlere çıktı ki bu sadece batıya yaptığımız taşımalar. Geçiş belge sayılarında büyük artışlar oldu. Büyük avantajlar sağladık. Senelerdir belge alınmayan ülkelerden ilk kez belge alındı. Örneğin İtalya'dan 15 yıldır bir belge artışı olmamış. Yani bizim kotamız, İtalya'ya girişimiz sınırlı. İtalya şimdiye kadar Türkiye yılda 22 bin defa gelebilir demiş. Biz bu sayıyı 30 bine çıkardık. Şu bir gerçek ki Afganistan'a ilk gidenler Türk nakliyeciler.

* Türkler gözü kara o yüzden mi? Hayır. Biz bu işi biliyoruz da o yüzden. Risk alma yapımız var. Bir de şu var. Uluslararası Kara Taşımacılığı Birliği ile çok yakın işbirliği içindeyiz. Bilgiler anında bizde. Herhangi bir yolda ya da gümrükte bir problem varsa anında haberimiz oluyor.

* Kaç bin tır şu anda taşımacılık yapıyor? Şu anda Avrupa'nın en genç filosuna sahibiz. Batıya giden 18 bin aracın yaşı 4'ü geçmiyor. 35 bin aracımız var. Diğerleri doğu bloku ülkelerine çalışıyor. Yaklaşık 100 bine yakın kamyonumuz da Irak'ta, İran'da çalışıyor. Şu anda Irak'ta 10 bin şoförümüz var. Kazakistan'a 6 bin sefer yapmaya başladık. Daha önce 2 bin sefer yapıyorduk. Kazakistan ve Özbekistan'ın potansiyeli büyük. Bu ülkeler kolay ülkeler değil. Bugün müteahhitlerimiz Kazakistan'ın başkentinde. Onların arkasını destekleyenler ise Türk nakliyeciler.

* Sektörün ekonomiye katkısı ne olacak? Geçen yıl kara taşımacılığından 2 milyar, lojistikten de 5 milyar dolar geldi. Bu yıl bu rakam çok aşacağız. Çünkü dediğim gibi bir çok ülkeye yaptığımız taşımacılık yüzde 100 artış gösterdi.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
SON DAKİKA